Stadshuskorsningen byggs om tidigare än planerat

Bild på stadshuskorsningen fotograferad från stadshusets tak.

Trafikverkets preliminära tidsplan för byggnation av en cirkulationsplats vid stadshuskorsningen var ursprungligen 2027-2028.

Nu har planen tidigarelagts ett år, mycket tack vare att Bollnäs kommun gjort ett gediget förarbete med trafikutredningar och att ta fram en detaljplan för korsningen. I och med det kommer även projektet initialt bli mindre kostsamt.

Redan 2011 hade Bollnäs kommun önskemål om att Trafikverket och Region Gävleborg skulle prioritera en ombyggnation av stadshuskorsningen.

– Nyheten gläder mig. Satsningen är en prioriterad fråga för Bollnäs kommun och görs för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten i korsningen. Ombyggnationen av stadshuskorsningen är också en avgörande pusselbit för den satsning som Bollnäs kommun, Region Gävleborg och X-trafik gör tillsammans på det regionala och lokala busslinjenätet, säger kommunalråd Tommy Winqvist (M).

– Stadshuskorsningen är en av Bollnäs mest olycksdrabbade korsningar och det känns angeläget att få till en långsiktigt trafiksäker, tillgänglig och robust trafiklösning, säger kommunstyrelsens ordförande Abdullahi Cadaani (S).

I och med att Bollnäs kommun 2012 började arbeta tillsammans med Region Gävleborg och X-trafik för att förbättra och öka det kollektiva resandet i Bollnäs kommun pekades tre grundläggande grundförutsättningar ut:

  • en ny bussterminal vid Bollnäs resecentrum
  • en ny bussgata mellan Björktjära och Brånan, samt
  • en cirkulationsplats vid stadshuskorsningen.

I projektet ”Hållbara resor i Bollnäs” som syftade till ett tillgängligare stadslinjenät har Bollnäs kommun sedan 2018 bland annat byggt både en bussterminal och en bussgata.

– När vi analyserade aspekterna för en så kallad SO-åtgärd (små och okomplicerade åtgärder) så uppfyllde projektet kriterierna för att kunna genomföras som en sådan åtgärd, vilket gör att processen kan gå lite snabbare. Vi kommer nu att upphandla en konsult under vintern för att genomföra utredningar och ta fram en bygghandling, säger Cecilia Engström, projektledare för projektet hos Trafikverket.

Då byggs cirkulationsplatsen

Planen var att Trafikverket skulle ta fram en vägplan 2024-2026, bygghandlingar 2026-2027 samt bygga en cirkulationsplats 2027-2028. Inledningsvis har Trafikverket utrett och analyserat om åtgärden är liten och okomplicerad, påverkan på omgivningen och markbehovet. I och med att Bollnäs kommun har tagit fram en ny detaljplan och gjort flertalet trafikutredningar för korsningen har det bidragit till att Trafikverket nu meddelat att de inte behöver göra en vägplan. Projektet anses i och med det vara en så kallad SO-åtgärd (små och okomplicerade åtgärder) som inte kräver en vägplan. Detta förkortar genomförandet ett år, vilket innebär att bygghandling tas fram 2025 och att stadshuskorsningen nu planeras att byggas om till en cirkulationsplats 2026-2027. Att vägplanen inte behöver tas fram sparas även pengar initialt i projektet.

Frågor och svar

Trafikmängden på väg 83 och anslutande vägar har ökat med åren vilket gör att det periodvis uppstår trängsel utmed väg 83 som sträcker sig genom centrala Bollnäs. En cirkulationsplats är den säkraste korsningsutformningen som minskar risken för allvarliga olyckor. En cirkulationsplats vid stadshuskorsningen leder till både bättre trafikflöden samt ökar trafiksäkerheten. Bättre trafikflöden bidrar i sin tur till att förbättra och öka det kollektiva resandet genom att förkorta restiden för bussar och skapa en bättre tillgänglighet till Bollnäs resecentrum och stadskärna.

Enligt Trafikverkets preliminära tidsplan av cirkulationsplatsen tas bygghandlingar fram under 2025 och byggnationen planeras att ske 2026-2027 om allt går enligt plan.

Redan 2011 började Bollnäs kommun på allvar lyfta problemen med Bollnäs genomfarter. Bollnäs kommun har sedan dess tagit ett stort ansvar för att driva processen framåt genom en regelbunden dialog med Trafikverket, Region Gävleborg och X-trafik. Bollnäs kommun har även bekostat bland annat trafikutredningar, förslag till korsningsutformning och trafiksimuleringar samt tagit fram en detaljplan för stadshuskorsningen. I december 2022 skrev både Region Gävleborgs hållbarhetsnämnd och Bollnäs kommuns kommunstyrelse på ett medfinansieringsavtal som möjliggör en ny cirkulationsplats på Väg 83 vid stadshuskorsningen i Bollnäs.

Trafikverket är byggherre och ansvarar för projektet. Bollnäs kommun finansierar 70 procent och Region Gävleborg 30 procent av kostnaderna för utförandet via länstransportplanens trafiksäkerhets- och kollektivtrafikspott. Den kalkylerade kostnaden för projektet är idag cirka 42 miljoner kronor, av dessa finansierar Bollnäs kommun 31 miljoner och Region Gävleborg 11 miljoner.

Bedömningen är att Bollnäs kommun har störst nytta av att korsningen byggs om till en cirkulationsplats. Bollnäs kommun äger dessutom samtliga anslutande vägar. För Region Gävleborg handlar det om att nå målen med att förbättra och öka det kollektiva resandet genom att förkorta restiden för bussar och skapa en bättre tillgänglighet till Bollnäs resecentrum och stadskärna.

Parkeringen flyttas en liten bit och möjliggör även för fler stadsnära parkeringsplatser än som finns idag. Se ritningar i detaljplanen nedan.

Vi har haft inledande möten med Trafikverket om Myrbäcken, eftersom det är en viktig fråga att hantera. Myrbäcken får inte försämras i och med byggnationen av cirkulationsplatsen.

Byggnationen av en cirkulationsplats gör att cykelvägen kommer att förlängas utmed Järnvägsgatan för att knytas ihop med övriga gång- och cykelstråk i Bollnäs stad.

Tidigare artiklar om stadshuskorsningen

Fler nyheter från Bollnäs kommun

Sidinformation

Senast uppdaterad:
23 oktober 2024 kl. 14.32