Vem är han mannen bakom kameran?

Herman Brolin

Först ut i vår serie ”hej företagare” är Herman Brolin, som driver företaget Berättelsebolaget. En nybliven tvåbarnsfar, som efter studier i retorik och kommunikation har arbetat inom reklambyråbranschen i både Stockholm och Oslo.

Med ett brinnande intresse för rörlig bild insåg Herman att det var just det han ville jobba med. Tanken på att starta eget har funnit där under många år, och blev verklighet 2015 då grunden till Berättelsebolaget började ta form.

– Jag jobbar med egna slutkunder med allt ifrån idé och koncept till leverans av färdiga produktioner. Det kan vara dokumentärt, reklam, animation eller livestreaming av konserter, event eller nästan vad som helst. Just liveproduktioner har ökat markant under 2020. Berättelsebolaget är också underleverantör till andra byråer och företag i Hermans nätverk.

– Ett fantastiskt roligt jobb, som bygger mycket på nätverkande inom branschen, där varje projekt anpassas med ett perfekt team för uppdraget.

Det kan vara alltifrån filmare och copywriters, till röstartister, art directors och webbutvecklare, det beror helt på uppdraget. En tuff utmaning är såklart att hänga med i investeringar av utrustning samt teknikutvecklingen. Det går snabbt nu och det ställs hela tiden högre krav, vilket gör att branschen mognar i rekordfart, säger Herman. Känner ni till Hälsingland Live? Inspelade livekonserter för streaming, som producerats av Berättelsebolaget tillsammans med Kulturhuset Bollnäs. Ambitionen var att nå ut till så många som möjligt i en tid när de flesta arrangemang ställdes in och många människor var isolerade i sina hem. Konserterna med Anna Sahlene, Per Persson och nya packet, Lena Jonsson Trio, Kristine West med Erik Rydvall och Ale Möller, Pär Engman samt Östen med resten sändes digitalt och sågs av tiotusentals tittare.

– Hälsingland Live var extremt kul att jobba med, riktigt duktigt folk i alla delar av produktionen och jag är absolut nöjd med resultatet, även om jag har en del nya tan - kar att testa nästa gång ett liknande projekt dyker upp. Med rörlig bild kan man göra så fantastiskt mycket och det går att få ett suveränt genomslag. Det kan vara alltifrån animation till dokumentärfilm, video för sociala kanaler, eventfilm, kampanjfilmer, produktpresentation, varumärkesbyggande filmer, och numera förstås livestreaming av olika slag.

Kärnan i bolaget är att hjälpa folk att kommunicera, att skapa, paketera och förmedla bra berättelser, där det ofta handlar om att försöka fånga en känsla eller skapa en upplevelse.

– Det är inte bara att göra ett jobb, utan för mig måste jobbet kännas meningsfullt och man måste våga testa nya saker. Att försöka skapa en upplevelse eller fånga en känsla tror jag är extremt viktigt, det räcker liksom inte att bara ställa upp en kamera och tänka ”yes, nu har vi en video”. Herman vill hjälpa kunder att tänka nytt, att se möjligheter och att våga göra saker annorlunda.

– Och det är ju faktiskt helt nödvändigt just nu, när det inte alltid går att göra saker på samma sätt som vi är vana vid. Ett event kan bli en livesändning, en föreläsning kan bli en kortdokumentär för sociala kanaler, en konsert som skulle haft 400 personer i publiken spelas in och sedan nå tusentals tittare istället, där livekänslan, som inte helt går att ersätta digitalt, exempelvis kan vägas upp av närheten till artisterna som en inspelad konsert ger möjlighet till. Det finns så otroligt många möjligheter och rörlig bild är så otroligt brett och kraftfullt. En utmaning i framtiden kan bli att behålla kompetens lokalt, tror Herman, och att få fler människor att inse vilken möjlighet vi har att bo, leva och verka i vår kommun.

– Jag tror inte att lokala företag och organisationer helt förstår vilken kompetens som faktiskt finns här. Vi har folk i Bollnäs kommun, som min kollega Björn Liljegrääs för att ta ett exempel, som jobbar där ute på de största filmproduktionerna som finns i Sverige. Och det finns många fler, så vi har verkligen möjligheten att producera riktigt bra grejer lokalt, tack vare alla duktiga människor som finns här.

Jag hoppas att folk väljer att stanna kvar och att vi även kan locka hit fler grymma personer i framtiden. Avslutningsvis vill Herman tipsa alla som går i starta-eget-tankar, att ta hjälp med det du behöver, till exempel att anlita en ekonomibyrå, och fokusera på din företagsidé och verksamhet.

Vi från Näringslivs- och utvecklingskontoret tackar för en trevlig intervju, och önskar Herman stort lycka till i framtiden.

Företag: Berättelsebolaget
Ägare: Herman Brolin
Startade: 2015
Ort: Bollnäs
Verksamhet: Rörlig bild
Kontakt: 073-505 15 54,
herman@berattelsebolaget.se
Ladda ner intervjun som pdf Pdf, 149.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
28 september 2022 kl. 11.22