I Söräng återvinns bilarna av företaget
Bollnäs Bilåtervinning

Samuel Friberg Bilåtervinning

Bollnäs Bilåtervinning startades 2013 av Samuel Friberg. Företagandet var nytt men inte branschen då Samuel arbetat inom bilåtervinning sedan 2001. Tanken att starta eget hade funnits ett tag, men från början var det med annan inriktning.

- Jag stod på Arbetsförmedlingen med en affärsplan i handen. Men affärsplanen jag hade var inom ett helt annat område. Överraskadhörde jag mig själv säga till arbetsförmedlaren att jag skulle starta inom bilåtervinning. Så det var lite av en slump men ändå inte att det blev inom bilåtervinning, berättar Samuel.

Efter att orden uttalades på Arbetsförmedlingen tog det två år innan dörrarna slogs upp till Bollnäs Bilåtervinning. Först som enskild firma och sedan 2015 som aktiebolag.

- Att starta en bilåtervinning är komplicerat, speciellt när man startar från noll. Det är väldigt mycket förarbete för att få alla tillstånd och certifieringar på plats. Utan all god hjälp jag fick i början hade det tagit än längre tid, säger Samuel. Branchen ligger i framkant och har under lång tid arbetat för cirkulär ekonomi. Lämnar man in bilen hos en bilåtervinnare som är medlem i nätverket Bilretur så vet man att bilen tas om hand på bästa sättet för miljön.

- Vi har krav på oss att 95 procent av bilens vikt ska återvinnas, vi ligger idag på nästan 96 procent av bilen.

Detta utan att ta återvunna bildelar i beaktande. Räknar vi de delar vi plockar av en bil och säljer för vidareanvändning på en annan så är siffran än högre. 2020 så sparade vårt företags verksamhet 1 415 828 kg CO2 genom återvinning. Det är något vi är väldigt stolta över.

Visionen för framtiden är att fortsätta växa kontrollerat. Första året tog man in ca 100 bilar till skrot. Detta har succesivt ökat till att idag ta emot drygt 500 bilar. Utöver att fortsätta växa och utvecklas är det snart dags att påbörja förberedelserna för kommande elbilar berättar Samuel.

- Allteftersom fordonsflottan ställer om till fosilfritt kommer det i andra led ställas andra krav på oss som ska ta hand om bilarna när de är förbrukade. Vi håller på att förbereda oss för att vara redo när elbilarna kommer. Samuel ser positivt på framtiden och ser med tillförsikt fram emot utmaningarna som kommer.

- När pandemin trappar av kommer fler att byta ut sina bilar mot nya vilket leder till att fler bilar går till återvinning. Så vi kommer få ligga i för att möta kommande uppgång. I företagets lokaler i Söräng breder lagret av reservdelar, både gamla och nya delar tar plats på hyllorna. Ordningen är pedantiskt noga.

- Vi gjorde en stor rensning och minskade antalet artiklar i lagret från 10 000 till 4 000. Vi har blivit bättre på att lagerhålla det vi vet kommer säljas och inte lagra för många hyllvärmare. Kunderna som besöker företagets lokaler fysiskt är få i förhållande till de som handlar via postorder. De som handlar är både män och kvinnor och från alla åldersgrupper och hela landet.

- Idag sker 95% av vår försäljning via postorder. Vi har kunder över hela Sverige och exporterar även en del. Under våra sju år har vi sålt till kunder från alla världsdelar utom Sydamerika. Marknadsföring sker via facebook och idogt arbete med att lyfta varumärket.

- Vi arbetar mycket med foton och att vår logga alltid ska synas. Genom att bildelsdatabasen är så stor blir den ett utmärkt skyltfönster för oss. Samuels råd till de som går i funderingar på att starta företag är att om man har en idé fundera inte för mycket utan starta, ta hjälp och var noga med att skilja företagets ekonomi från den privata.

- En sista sak jag vill lyfta fram är: Vi från Näringslivs- och utvecklingskontoret tackar Samuel för en trevlig intervju, och önskar stort lycka till i framtiden.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
9 mars 2022 kl. 13.33

Sidfot