Andörja - Digital marknadsföring byggt på förtroende utan krusiduller

Peter Wälås från företaget Andörja

Från planer om att bli polis till ägare av det digitala marknadsföringsföretaget Andörja. Nu tar vi det från början, några år efter studenten sökte Peter in till polishögskolan efter att ha jobbat tre år på SP fönster i Edsbyn. Hårt ställda krav på intagningen
slutade med att Peter föll på att han var för ung samt hade för lite arbetslivserfarenhet vid tillfället. En tid därefter sökte dom säljare på Lokaldelen i Bollnäs och 2008 började en resa som skulle vara fram till att Peter startade sitt eget företag hösten 2019.

Anställningen på Lokaldelen passade Peter som handen i handsken och han trivdes med att få hjälpa företag att utvecklas och att få vara med på hela deras resa. Peter jobbade som säljare men han säger att den stora delen utgjordes av att skapa relationer och bygga förtroende. På den tiden handlade det om att hjälpa kunderna att på bästa sätt marknadsföra sig i telefonkatalogen.

Tänk vad mycket som hänt de senaste 15 åren. Under Peters första tid på Lokaldelen fungerade inte nätet som det gör idag. Man använde inte webben i alls samma utsträckning som man gör idag och det primära sättet att söka upp företag var via katalogen. Under sin tid på Lokaldelen
lärde Peter känna Wiktor som jobbade inom samma företag men uppe i Umeå. Peter & Wiktor blev goda vänner och hade ett likasinnat sätt att jobba på. Dom var båda väldigt självgående under sin tid som anställda och hade samma drivkraft.

Satsa på att driva eget

2019 bestämde sig Peter & Wiktor att våga satsa på att driva eget. De valde att starta varsina företag men under samma varumärke – Andörja. Detta gjorde dom för att ha ett gemensamt paraply att jobba under och för att kunna ha någon att bolla idéer och utmaningar med. Så varför då
just namnet Andörja måste jag ju fråga.

-Ja, alltså Andörja betyder skidspår på ”gammal norrländska”. Och då är tanken att vi skall lotsa våra kunder i skidspåret genom djungeln av digital marknadsföring säger Peter.

Vad var det som fick er att välja att starta eget?
-Vi vill kunna styra vår egen vardag och själv välja arbetssätt och upplägg. När vi var anställda så arbetade vi i stort sett som om vi drev våra egna företag. Men det krävs ju ett enormt ansvar att driva ett företag. Det häftigaste är att få förtroendet av företagen att få hjälpa till och marknadsföra dem och få nya affärer. Det ger en enorm kick, det är drivkraften för mig. Att bygga upp och skapa långsiktiga relationer.

Vårt erbjudande

Okey så vad är det då Andörja erbjuder för tjänster? Andörja erbjuder det mesta inom digital marknadsföring. Men främst 3 produkter; webbutveckling (hemsidor), SEO och Google Ads. Helt enkelt annonsering
på Google. Helhetslösningar för företagare som inte kan eller vill göra något där allt är inkluderat. Men vi hjälper även företag som exempelvis har en bra webb men behöver hjälp att få den att synas på Google.

Andörja är en kreativ digital byrå med bakgrund inom försäljning, mediaplanering, webbutveckling och projektledning. Tillbaka till hur företaget fick sitt namn, de hjälper kunderna med rådgivning, att få
dom att förstå vikten av annonsering samt att identifiera deras mål - grupper för att kunna rikta annonseringen rätt för bästa resultat. De flesta kunder som väljer att anlita Andörja stannar kvar. Peter säger att de har kunder från Kiruna i norr till Göteborg i söder och allt från små till medelstora företag men gemensamt har dom att dom är långvariga.

Vi tror att relationer skapas av resultat och kommunikation och att långsiktighet byggs på förtroende och transparens. Vi håller det enkelt, utan krusiduller.

Och går man in och läser recensionerna på deras hemsida & Facebooksida så kan man förstå att kunderna är nöjda och stannar kvar. Här har vi två engagerade norrlänningar som kan det här med digital marknadsföring och som alltid har kundens bästa i fokus. Jag avslutar vår intervju med att fråga om Peter har några tips till de som funderar på att starta eget.
-Det handlar om att våga ta steget. Och när det väl är gjort, ta hjälp med det du inte själv är specialist på. Viktigt är också att tänka till från början, vad vill jag uppnå med mitt företag och att inte förhasta sig utan göra det ordentligt från start, det har man alltid igen sen.

Vi tackar Peter för en trevlig intervju och önskar honom lycka till i framtiden.

Bild på Peter Wälås och Wiktor Hansson från företaget Andörja

Företag: Andörja
Ägare: Peter Wälås & Wiktor Hansson
Startade:
2019
Ort: Söräng & Skellefteå
Verksamhet: Digital marknadsföringsbyrå utan krusiduller.
Kontakt: 073-833 28 79
info@andorja.se, www.andorja.se, Instagram, Facebook.
Intervjun som pdf Pdf, 142.7 kB, öppnas i nytt fönster.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
17 maj 2023 kl. 09.25