Millan på Hårmakar´n - 30 år som företagare med två salonger & framtidsidéer
Vi träffade Camilla ”Millan” Jonsson som driver Hårmakar´n i Bollnäs. En entusiastisk och driven kvinna som firar 30 år som egenföretagare i år, wow!
I frisöryrket behöver man vara social, lyhörd, det hitta det personliga för varje kund
För närvarande driver hon två salonger i Bollnäs. Den ena är centralt belägen på Långgatan 9, och den andra finns i Bollnäs Bostäders trygghetsboende på Gärdet.
Målmedveten femåring
–Jag visste redan som femåring att jag ville bli frisör, berättar Millan, och när jag var runt nio-tio år började jag klippa folk, ja det var mina nära och kära som fick ställa upp. Efter 9:an fick jag en lärlingsplats i Gävle, men tackade nej, jag var fast besluten om att jag ville till Stockholm, säger Millan. Så i stället pluggade jag på gymnasiet här i Bollnäs, för att bland annat lära mig företagsekonomi. En målmedveten ung tjej, som haft praktik på Eves Dammode och jobbat extra på JC och ”Rabbitavdelningen”.
Stockholm
–Väl på plats i det efterlängtade Stockholm, fick jag en lärlingsplats på en av Stockholms största salonger, berättar Millan. Vi var 17 anställda på en av Stockholms största klippotek, som startades upp på 70-talet av Olle Ekman. Salongen låg nära Dramaten, mycket teaterfolk och politiker
hade vi som kunder och fick göra mycket uppsättningar mm. Vi hade en grym sammanhållning minns jag, och ”läxan” under helgerna var bland annat att besöka museum och kolla på kläder för att öka kreativiteten.
–Jag jobbade totalt sex år på den stora salongen, tre år som lärling och tre år som anställd. När jag var 24 så startade jag eget företag, och hyrde stol mittemot Nalen. Otroligt roliga och lärorika, men tuffa år.
1995 blev gamla skoaffären i Arbrå till salu, ett fint gammalt trähus, som jag inte kunde motstå, berättar Millan. Det var kärleken till huset som gjorde att jag köpte det. Efter renoveringar inredde jag salong nere, och
hade min bostad på övervåningen.
–Jag var tidigt ute med att ”jobba hemifrån” säger Millan. Men jag ville inte släppa Stockholm och mina kunder där, så under nio år pendlade jag mellan Arbrå och Stockholm. Jag hade dessutom ett förstahandskontrakt på en lägenhet som jag inte ville släppa.
Elever & salongerna
Jag har under mina år utbildat fem elever i salongen i Arbrå, fantastiskt roligt. I frisöryrket behöver man vara social, lyhörd, det hitta det personliga för varje kund. Det är viktigt att erbjuda alla kunder en förändring, någonting nytt.
Från Arbrå till Bollnäs
–Efter en brand i huset i Arbrå kunde jag inte ha kvar salongen där och bestämde mig för att flytta verksamheten till Bollnäs. Även om mina fantastiska kunder har blivit som mina vänner så kan jag sakna kollegor.
Jag skulle önska att fler valde att driva eget och de skulle gärna få hyra stol hos mig, säger Millan.
Pandemin
–Under sju år arbetade jag som personlig assistent på halvtid, och frisör på halvtid, under perioden då min son var liten. Precis när jag kände att det var dags att växla om till att jobba som frisör på heltid kom pandemin. Det var en stor utmaning att som ensamstående mamma att inte gå i konkurs, berättar Millan. Från en fulltecknad kalender till en i princip tom kalender. Jag hade precis tackat ja till en lokal på långgatan på stan i Bollnäs, plus en salong på trygghetsboendet på Gärdet våren 2022. På Gärdet jobbar jag två dagar i veckan, såklart lämpligt för de som bor i huset, men ett förtydligande är att det är öppet för alla. Ett stort plus är att det är tillgänglighetsanpassat. På långgatan 9 har jag öppet tre dagar i veckan.
Nyhet - perukrådgivare!
Som ett komplement i min verksamhet hjälper jag till att prova ut peruker.
Det är relativt nytt, men så fantastiskt att få hjälpa människor som av olika anledningar behöver hjälp med utprovning och tillhandahållande av peruker. Jag har ett jättebra samarbete med en grossistfirma i Gävle.
Det är ju inte helt enkelt att hitta rätt, en peruk finns i väldigt många nyanser och olika storlekar. Det gäller att hitta rätt för varje kund. Jag har också funderat lite kring återbruk, eftersom peruker är gjorda av syntethår, så kan man tvätta och återbruka, så det kan bli nästa steg att utveckla.
Framtidsdröm
Sprudlande av energi beskriver Millan sin ”dröm” att utveckla verksamheten.
Jag ser framför mig en plats där skönhet möter inredning, där stil och kreativitet flödar i varje hörn
Jag och mina kollegor har skapat en unik atmosfär där kundernas besök blir en härlig upplevelse för både själ och sinne. Vi ska vara ”hemmet för skickliga frisörer”. Du ska kunna ta en kopp färskt bryggt kaffe, kika runt bland vårt trendiga urval av inredningsdetaljer som inspirerar till att skapa ditt eget personliga uttryck i ditt hem.
Avslutningsvis undrar vi om Millan har några tips till andra som funderar på att starta eget?
Följ magkänslan och våga tro på den. Gör det du brinner för.
Vi på Näringslivs- och utvecklingskontoret tackar för en trevlig intervju och önskar Millan lycka till.
Företag: Hårmakar´n
Ägare: Camilla ”Millan” Jonsson
Startade: 1994
Ort: Bollnäs
Verksamhet: Frisör och perukrådgivare
Kontakt: 0278-40 200, 070-544 91 75
millan.jonsson@hotmail.com
Facebook och Instagram
Intervjun som pdf Pdf, 397.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 7 februari 2024 kl. 15.39