Personliga relationer & lokalt engagemang i fokus för Wikan Personal Hälsingland

Magnus Jonsson, Catrine Pehrsson
I centrala Bollnäs med Odengatan 5 som adress hittar vi nästa företag att besöka för en Hej Företagare intervju. Där huserar
nämligen bemannings- och rekryteringsföretaget Wikan Personal Hälsingland. Catrine Pehrsson, platschef, och Magnus Jonsson, konsultchef, tar emot vid dörren och välkomnar oss in till ett företag där personliga relationer och lokalt engagemang står i fokus.
Med start i södra Sverige
Wikan har sedan starten i Kristianstad och Tomelilla 2011 etablerat sig som en viktig aktör inom bemanningsbranschen. Med fjorton kontor spridda över landet, varav många i mindre och medelstora städer, har de lyckats skapa en närvaro som gör skillnad. I Bollnäs, där kontoret öppnades 2020, har de snabbt blivit en central och viktig del av det lokala näringslivet.
En av Wikans starkaste sidor är deras förmåga att bygga personliga
relationer med både kunder och anställda.
Genom regelbundna besök på arbetsplatser och en hög tillgänglighet visar man att de verkligen bryr sig om sina medarbetare.
– Det är viktigt för oss att vara personliga och ha nära relation till våra kunder och anställda förklarar Magnus
Etablering i Bollnäs
Wikan Personal Sverige har de flesta kontor i södra delen av landet, med fokus i Skåne där allt startade. Anledningen till att man valde att etablera sig i Bollnäs för fyra år sedan är ett uppdrag att byta ut elmätare i Hälsingland. Kunden krävde helt enkelt lokal närvaro och man valde då att öppna ett kontor i Bollnäs. Idag finns ca 20 av koncernens närmare 1000 anställda i Bollnäs.
– Även om vi ingår i en koncern med 14 kontor och 1000 anställda så är vi väldigt självständiga i vår verksamhet och beslutsfattande.
Sen har vi otrolig stor hjälp från ägarna och ledningen, de är engagerade
och intresserade och kommer upp på besök med jämna mellanrum säger Catrin.
Som ett bemanningsföretag där de flesta kunder är industriföretag är Wikan naturligtvis känsligt för konjunktursvängningar.
– Vi har varit fler anställda men eftersom de flesta av våra kunder är industriföretag så gör det att vi är ganska konjunkturkänsliga. Men vi klarar oss trots det väldigt bra. Mycket tack vare vårt lokala engagemang
och att vi arbetar så nära våra uppdragsgivare och anställda säger Magnus.
Personlig kontakt & lokalkännedom
Den personliga kontakten och lokalkännedom är två återkommande ord när man beskriver Wikans arbete.
– Vi besöker våra anställda ute på deras arbetsplatser varje vecka. Det handlar inte bara om uppföljning utan om att visa att vi bryr oss. Vi vill att våra anställda ska känna sig sedda och värderade, säger Catrine.
Besöken blir också ett tillfälle att träffa kunder och att hälsa på tidigare anställda som nu har övergått till fast anställning hos sina uppdragsgivare.
En av de sakerna som kunder och anställda uppskattar allra mest med Wikan är deras tillgänglighet.
– Att alltid vara tillgänglig för både anställda och kunder är en självklarhet för oss. När man ringer så når man alltid mig eller Catrine, man kommer inte till en anonym växel. Det och den snabba responsen och personliga kontakten skapar trygghet och förtroende betonar Magnus.
När en anställd på Wikan börjar ett uppdrag hos en kund händer det ibland att uppdraget övergår till en anställning hos uppdragsgivaren.
När kunderna väljer att behålla personalen de hyr från oss och de övergår från oss till anställning hos uppdragsgivaren. Då har vi lyckats i rekryteringsprocessen.
Vi rekommenderar ofta våra uppdragsgivare att skriva lite längre avtal än de tänkt från början. Det ger företagen ett perfekt tillfälle att testa av en person hur de passar för arbetet och i företaget. Som en variant av en provanställning fortsätter Magnus. Noggranna rekryteringsprocesser är en viktig del av framgången.
– Vi är noga med att genomföra grundliga rekryteringsprocesser. Vi intervjuar, tar referenser och vill vara helt säkra på att det blir en bra matchning. På så sätt säkerställer vi att både uppdragsgivare och anställda blir nöjda säger Catrine.
En perfekt start
Vid en jämförelse med näringslivet i Bollnäs generellt så sticker Wikan ut med en relativt låg genomsnittsålder om med en högre andel utrikesfödda än hos många andra företag.
– Att börja hos oss är en perfekt start och första jobb. I början av yrkeslivet har man kanske inte fått in en fot på arbetsmarknaden och inte hunnit bygga upp ett stort nätverk och arbetslivserfarenhet än. Då är det en fördel att börja hos oss och få arbete genom våra nätverk. En inkörsport in i arbetslivet. Säger Catrine.
Vi på näringslivs- och utvecklingskontoret tackar för en trevlig intervju och önskar lycka till.
Företag: Wikan Personal Hälsingland AB
Ägare: Wikan AB
Startade: 2020
Ort: Bollnäs
Verksamhet: Personaluthyrning och rekrytering
Kontakt: 0278-52 33 12, Catrine@wikan.se, www.wikan.se/kontor/bollnas Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Intervjun som pdf Pdf, 157.7 kB, öppnas i nytt fönster.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 25 oktober 2024 kl. 08.43