Längre handläggningstid vid vissa fastighetsfrågor

En person med mätutrustning utmed en gång- och cykelväg.

Just nu tar det längre tid än vanligt för oss att svara på frågor kring vissa fastighetsärenden. Det beror på att Lantmäteriet har stängt ner sina digitala tjänster som vi normalt använder oss av.

Tidigare kunde vi svara på många frågor genom direktåtkomst till Lantmäteriets akter. Nu fungerar inte direktåtkomsten vilket gör att vi måste beställa efterfrågade akter, som i sin tur kan ta flera veckor att få. Exempel på frågor kan vara en fastighetsgräns läge eller vilka servitut som hör till en fastighet.

Bakgrunden till nedstängningar av de digitala tjänsterna är att Lantmäteriet upptäckt att sekretessbelagd information funnits tillgänglig för externa användare. Det finns för närvarande ingen prognos för när de digitala tjänsterna kan återfå sin funktionalitet.

Läs mer på Lantmäteriets webbplats: Information om nedstängda eller begränsade digitala tjänster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Fler nyheter från Bollnäs kommun

Sidinformation

Senast uppdaterad:
5 september 2024 kl. 13.15