Frågor och svar om kommunens planer för en turistmässa i Schweiz

Bollnäs kommunvapen

Bollnäs kommun har via olika kanaler fått frågor kring planerna om att åka till en turistmässa i Schweiz. Vi vill vara öppna och svara på de frågorna och funderingarna, därför har vi samlat frågor och svar här på vår webbplats.

Frågor och svar

Vi jobbar med att bidra till långsiktig utveckling av besöksnäringen för att skapa en attraktiv kommun att leva, verka, bo och besöka. Vi vill tillsammans med näringslivet bidra till ett levande Bollnäs, där näringsliv och handel kan utvecklas och leva. Målet med att utveckla besöksnäringen är att det leder till att fler besöker oss vilket leder till fler gästnätter, nya företag, de befintliga företagen utvecklas och att det skapas nya arbetstillfällen.

Vi i kommunen marknadsför Bollnäs på mässor regelbundet, ofta i samverkan med andra. Enligt våra kontakter är det här en väl ansedd mässa och vi ser att det här är rätt målgrupp både för kommunen och för näringslivet. Vi vill berätta om Bollnäs och Hälsingland och om vad vi kan erbjuda här. Det här är ett långsiktigt arbete som ingen av oss kan göra på egen hand utan vi behöver göra det tillsammans.

Vår bedömning är att deltagande på mässor kan bidra till att öka vår synlighet, bygga vårt varumärke, skapa nya kontakter och informera och inspirera människor att besöka vår kommun och Hälsingland vilket är till gagn för näringslivet och för oss som bor i Bollnäs.

Bollnäs har blivit nominerade till the Swiss Tourism Awards 2024, vi blev inbjudna att ta emot nomineringen och att delta på ”Swiss international Holiday Exhibition” i början på november. Den här möjligheten vill vi fånga tillsammans med näringslivet eftersom det är ett tillfälle för oss att marknadsföra Bollnäs och Hälsingland som besöksmål. Vi har mycket att vara stolta över här och näringslivet i Bollnäs har sedan länge efterfrågat internationella insatser.

The gemstone of Sweden
Bollnas is being recognized for its excellence in sustainable tourism, natural beauty and cultural heritage. Serene lakes, lush forests and the traiditional Swedish architecture make Bollnas the perfect destination for visitors who look for authentic and enriching travel experiences

Översatt till svenska:

Sveriges ädelsten
Bollnäs uppmärksammas för sin förträfflighet inom hållbar turism, naturskönhet och kulturarv. Fridfulla sjöar, frodiga skogar och den traditionella svenska arkitekturen gör Bollnäs till det perfekta resmålet för besökare som letar efter autentiska och berikande reseupplevelser

Representanter från kommunen och från näringslivet reser dit tillsammans. De som reser är: kommunstyrelsens ordförande Abdullahi Cadaani och Sandra Williamsson, destinations- och turismutvecklare, Pia Ohlson, ägare till Världsarvet Gästgivars och Kristian Nebes, VD Orbaden Spa & Resort.

Världsarvet Gästgivars är ett av Sveriges 15 Världsarv – Decorated Farmhouses of Hälsingland. Gästgivars är en av de sju gårdar som bildar Världsarvet Hälsingegårdar. Som en del av världsarvet skapar Gästgivars internationell uppmärksamhet och lockar gäster från hela världen till vår region.

Orbaden Spa & Resort är en motor för besöksnäringen i vår kommun. De jobbar mot en internationell marknad och har stor erfarenheten av att jobba med utländska reseagenter och besökare. De utgör en stark part i den turistiska samverkan i vår region.

Mässpaketet kostar 106 000 kronor. Då ingår utställningsytan och montern. I paketet ingår även logi för tre personer. Sedan tillkommer logi för en person och resan för fyra personer. När kostnaden för det är klart kommer vi att uppdatera den här informationen.

Bollnäs kommun betalar mässpaketet och logi för en person samt resan för fyra personer, det vill säga för två representanter från kommunen och två från företagen. Andra omkostnader står respektive verksamhet för själv.

Vi i kommunen tar inte in någon extra personal eftersom vi har rätt kompetens hos oss, så det här gör vi med befintliga resurser. Vi har även redan material som vi kan använda.

Aktörerna som följer med oss har färdigt material på engelska med bokningsbara produkter eftersom de redan nu arbetar för en internationell marknad.

Det är alltid viktigt att värdera hur vi använder de skattemedel vi har, i kommunens uppdrag finns det ett uppdrag att arbeta med besöksnäring och turism. För att Bollnäs ska utvecklas och växa behöver vi arbeta med vårt platsvarumärke och en viktig målgrupp är besökare och turister. Vi har ett starkt och unikt varumärke och många fantastiska besöksmål, det behöver vi marknadsföra för att locka fler att komma hit och besöka oss.

Som kommun har vi ett brett samhällsuppdrag där vård, skola och omsorg är våra största verksamheter. Men, vi har även andra uppdrag som vi arbetar med, som vi har en viss budget för, till exempel besöksnäring och turism.

Vi överväger varje investering och insats utifrån våra mål och uppdrag i kommunen. Som kommun har vi våra stora uppdrag som vård och skola, sedan behöver vi även fortsätta bidra till att utveckla Bollnäs på olika sätt. Vi gör flera insatser kopplade till besöksnäringen varje år och i år kom det här tillfället som vi tillsammans med näringslivet bedömt är rätt för oss.

Självklart ska vi lyssna på andra och vad de upplevt. Sedan går det inte att jämföra oss med till exempel Karlstads besök på mässan för 15 år sedan, dels eftersom de var i en annan kategori, dels eftersom de hade annan målgrupp. Enligt vår gemensamma bedömning är det här rätt förutsättningar för oss, det är en väl ansedd mässa där vi hoppas kunna locka fler besökare till Bollnäs och Hälsingland.

Mer på ämnet

I tidigare nyheter kan du läsa mer om mässan, vilka som åker och varför.
Bollnäs nominerat till prestigefullt turismpris i Schweiz 2024-09-06
Planeringen klar för turismmässa i Schweiz 2024-09-24

Fler nyheter från Bollnäs kommun

Sidinformation

Senast uppdaterad:
30 september 2024 kl. 13.56