Färgglada lösningar skapar trygghet på rasten
Renshammarskolan har infört ett rastupplägg som skapar både trygghet och gemenskap bland elever och personal. Ett färgsystem för skolgården och en rastindelning som blandar yngre och äldre elever blev resultatet.
Det var en av lärarna som kom på idén om färgsystemet för att lösa utmaningen med skolgårdens storlek, som gjorde det svårt för rastvakterna att ha överblick och placera sig rätt. Det ledde till att vissa områden lämnades obevakade, medan andra blev överbemannade.
– Jag delade in skolgården i fem färgzoner och sedan köpte vi in västar i samma färger. Nu tar personalen en väst när de går ut på rast och ställer sig i rätt zon. På det sättet vet vi att alla delar av skolgården är täckta, säger läraren Stina Frank.
Utöver färgsystemet har skolan även förändrat hur elevernas raster är upplagda. I stället för att först låta lågstadiet ha rast och senare mellanstadiet, delas eleverna in i blandade grupper, som exempelvis årskurs 2 och 5 eller årskurs 3 och 6.
– Vi ser stora fördelar med att blanda åldersgrupperna. Konflikterna har minskat och eleverna visar större hänsyn mot varandra. Äldre elever hjälper och lär de yngre, vilket har skapat en positiv stämning, särskilt på fotbollsplanen där det tidigare var mycket bråk, berättar Stina.
För att skapa aktiva och trygga raster har Renshammarskolan även en rastbod där eleverna kan låna material. Varje rast kan eleverna delta i vuxenledda aktiviteter som exempelvis prickkastning och käpphästhoppning.
– Det finns alltid något att göra, och vi fångar upp de elever som annars kanske hade känt sig utanför. Vi märker att det minskar både konflikter och utanförskap, säger Stina, som är en av tre rastaktivitetsledare.
Fler nyheter från Bollnäs kommun
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 9 december 2024 kl. 13.06