Bollnäs kommun vill öppna tågsträckan Orsa-Bollnäs igen

Bollnäs, Ovanåker, Mora, Rättvik och Orsa kommun jobbar tillsammans för att Orsa-Bollnäs-banan ska öppna igen.
Om sträckan Orsa-Bollnäs tas i bruk igen skulle den länka Inlandsbanan med Norra Stambanan, vilket möjliggör för klimatsmarta godstransporter, stärkt försvarsförmåga, ökad arbetspendling och en växande turism i området.
Bollnäs kommun ser tillsammans med Ovanåker, Orsa, Mora och Rättviks kommun stora vinster med att öppna Orsa-Bollnäsbanan igen.
En återöppning av den här delen av inlandsbanan skulle medföra stor nytta för vår kommun, för regionen och det skulle även ge en förstärkt tåginfrastruktur för hela Sverige. Nu kommer vi gemensamt inleda en dialog med Trafikverket för att verka för att staten genomför en upprustning och återöppning av Orsa-Bollnäsbanan, säger Tommy Winqvist (M), kommunstyrelsens vice ordförande, Bollnäs kommun.
2015 beslutade Trafikverket om att avsluta underhållet av sträckan Furudal - Bollnäs. I praktiken har dock den delsträckan av Orsa-Bollnäs-banan varit oanvändbar flera år tidigare än så. Banan används som avlastning i Dalarna, från Furudal till Orsa, medan den östliga delen (Furudal, Ovanåker, Bollnäs) har legat i träda de senaste 18 åren.
Förstudie visar flera vinster
De fem kommunerna har gemensamt gjort en förstudie för att undersöka förutsättningarna för att öppna Orsa-Bollnäsbanan igen, i första hand för godstrafik. Underlaget till förstudien kommer från fakta, omvärldsanalys samt intervjuer med representanter från näringslivet, branschorganisationer och Försvarsmakten.
Idag körs majoriteten av gods inom Europa med lastbil. De intervjuade företagarna ser positivt på järnvägen som ett miljömässigt, hållbart transportalternativ. Försvarsmakten understryker vikten av att bevara och utveckla Inlandsbanans originalsträckning med tillhörande tvär- och bibanor. En fungerande svensk infrastruktur kommer att vara avgörande för att Natoländerna ska kunna försvara sina gränser.
Förstudien visar att ett återöppnande av Orsa-Bollnäsbanan skulle skapa ökad kapacitet i järnvägsnätet och redundans, det vill säga ökad kapacitet för att klara av driftstörningar.
Nu hoppas vi få gehör hos Trafikverket för den här investeringen. En investering som gynnar hela Sveriges infrastruktur för järnvägen och som möter framtida transportbehov. Det kommer även gynna våra invånare och näringslivet i Gävleborg och Dalarna, säger Tommy Winqvist.
Fler nyheter från Bollnäs kommun
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 6 maj 2025 kl. 08.00