Mina sidor Vår självservice där du hittar blanketter och e-tjänster.
Logga in enkelt med bank-ID.
Följ med i projektet Sveriges bästa resecentrum i Bollnäs
Hur lång tid tar det att få ett bygglov egentligen?!

Barnen på Fiskens förskola har fått ett viktigt uppdrag. De har blivit utvalda att smycka den nya rondellen på Ren, som är placerad precis utanför förskolan. Till sin hjälp har barnen en bild- och skapandepedagog från Kulturskolan och två pedagoger från förskolan.

I höstas gjorde Gatuenheten Virvelvägen och Örsängesvägen mer trafiksäker i samband med det fick Ren sin första rondell! Nu har Gatuenheten kommit med önskemål om att barnen på den närliggande Fiskens förskola ska få påverka utsmyckningen av rondellen.

– Jag upplever det som om att barnen tycker det är spännande och väldigt roligt att få vara med och ta fram en idé till något som ska finnas i en rondell och som kommer att ses av många, säger Hanna Zetterlund, bild- och skapandepedagog Kulturskolan.

Det är de äldre barnen i åldern 5-6 år som arbetar med projektet. Barnen fick börja med att lära sig vad en rondell är och hur rondeller fungerar. Barnen fick titta på hur olika rondeller kan se ut och vad som kan placeras inuti en rondell. Vad är en staty och hur kan en sådan se ut? Sedan pratade pedagoger och barn om rondeller som finns nära oss och vad är det som står i dem, vad utsmyckningen är gjord av och i vilket material med mera.

fisken2

Gatuenheten har önskat att det ska finnas en fisk representerad i rondellen för att Fisken förskola, tillsammans med Fiskens plan och Fiskens väg, har fått sina namn från soldaten Per Persson Fisk som bodde i ett soldattorp som tidigare stod på platsen. Det har barnen fått lära sig om.

fisken1

Barnen har fått samarbeta två och två och rita en rondell, med ett önskemål om att det skulle finnas en fisk med men i övrigt var det helt fritt att rita dit det som de önskade.

– Det blev helt fantastiska rondeller! Det är ju det som är så ljuvligt med barn i just den åldern, det finns absolut inga begränsningar. De berättade sedan om sin rondell utifrån deras bilder, säger Hanna Zetterlund, bild- och skapandepedagog Kulturskolan.

fisken3

På de teckningar som barnen ritade fanns förutom fiskar bland annat hus, lampor, fiskar och regnbågar. Nu återstår för barnen att välja ut vilket förslag till utsmyckning som de gillar bäst. När barnen är överens kommer förslaget presenteras för Gatuenheten. Själva skulpturen kommer därefter att tillverkas av elever från Torsbergsgymnasiet.

Är du nyfiken på hur rondellen kommer att smyckas ut? Håll utkik! Vi återkommer så snart den är klar.