BID - samverkan för en levande stadskärna

Äntligen är vi igång! Just nu pågår ett spännande utvecklingsprojekt i Bollnäs stadskärna. Som företagare, förening och fastighetsägare har du en viktig roll i detta arbete.

Vi vill fortsätta vara en självklar plats för handel och upplevelser, en attraktiv stadskärna som bland annat bidrar till ökad inflyttning, fler etableringar och investeringar och som lockar till sig talanger. Var med och skapa en mer levande och attraktiv stad, där allas idéer och engagemang räknas.

Just nu pågår ...

Fokusgrupper har bildats och deras uppdrag är nu att djupdyka inom sina områden.
Nästa gemensamma träff sker digitalt via teams den 10 december kl 08-10.

Bollnäs BID-område

Bollnäs BID område med zonindelning

BID-modellen erbjuder en professionell och strukturerad samverkansmodell i en process som fungerar utmärkt oavsett storlek på stad/ort/plats. Arbetet tillsammans med olika aktörer gör att man får perspektiv på olika utmaningar och framtidstankar.

Syftet är att stärka samverkan mellan privata, offentliga och ideella aktörer inom ett avgränsat BID-område, där man tillsammans skapar en gemensam vision och målbild.

BID står för Business Improvement District vilket vill säga en affärsutvecklingsmodell inom ett avgränsat område. En professionell och strukturerad samverkansmodell som är framtagen av Sveriges branschorganisation Svenska Stadskärnor (för mer information www.svenskastadskarnor.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.). Denna modell är anpassad för Sverige och den är både väl beprövad och den fungerar. Idag är det ett 30 tal städer som gjort denna process med framgång och som är uppdelad i sju steg med fem fokusområden. Processen leds av Svenska Stadskärnor och pågår under 18 månader, en process som ger möjligheter till ny kunskap, nya kontakter och nya erfarenheter där vi tillsammans gör det omöjliga möjligt!

BID-modellen består av sju steg under 18 månader

  • Steg 1 - Introduktion och inspiration
  • Steg 2 - Platsvandring och Kickoff
  • Steg 3 - Nulägesanalys och case
  • Steg 4 - Nulägesanalys, introduktion affärsplan
  • Steg 5 - Affärsplan, handlingsplan och budget
  • Steg 6 - Resultat av affärsplan, handlingsplan och case
  • Steg 7 - Diplomering, slutsatser och avsiktsförklaringar

Uppstart - introduktion & inspiration 6 september

Inger, Marlene och Lotta från Svenska stadskärnor höll ett digitalt uppstartsmöte där ett 60-tal deltagare från kommun, näringsliv och fastighetsägare inspirerades.

Platsvandring & kickoff 25 september

Processledarna Marlene Hassel och Lotta Engvall från Svenska Stadskärnor platsvandrade med oss i stadskärnan i fyra olika grupper.
Det kom in mycket bra synpunkter och förslag och vi ser nu på vår stadskärna med nya ögon.

På kvällen träffades alla grupper för en gemensam workshop där vi bildade fem olika fokusgrupper som kommer att jobba vidare inom områdena:

  1. PLATSVARUMÄRKET – bygga platsvarumärke, identitet och positionering.
  2. UTBUDET – aktiviteter/event, utbud, handel, service och tjänster.
  3. PLATSEN – platsens historia, syfte/funktion, utseende och utformning.
  4. TILLGÄNGLIGHET – tillgänglighet och funktionalitet.
  5. TRYGGT & SÄKERT – tryggt & säkert, rent & snyggt.

Brinner du för något av ovanstående område?
Kontakta Sandra Williamsson för mer information.

Det är fem fokusgrupper där medverkande aktörer från både den offentliga och privata sektorn SAMVERKAR. De aktörer som medverkar kommer själva få välja vilket fokusområde man brinner mest för och vill sitta med i och jobba. Fokusgrupperna bildades i samband med Kickoffen efter Stadsvandringen. Tillsammans tar man fram en nulägesanalys.

  1. PLATSVARUMÄRKET – bygga platsvarumärke, identitet och positionering.
  2. UTBUDET – aktiviteter/event, utbud, handel, service och tjänster.
  3. PLATSEN – platsens historia, syfte/funktion, utseende och utformning.
  4. TILLGÄNGLIGHET – tillgänglighet och funktionalitet.
  5. TRYGGT & SÄKERT – tryggt & säkert, rent & snyggt.

Det är BID manager som projektleder processen och ansvarar för dokumentation och rapportering. Det är även BID managers huvudansvar att ta fram nulägesanalys, affärsplan, finansieringsplan och handlingsplan. Vi har valt att dela upp BID manager rollen på tre personer där Sandra och Malou kommer att jobba operativt.

Kontakt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
9 oktober 2024 kl. 16.04

Lämna synpunkt eller rapportera fel på sidan till: