E-faktura för privatpersoner

Du har möjlighet att förenkla betalningen av dina räkningar till Bollnäs kommun. Med e-faktura får du din faktura direkt till din internetbank i stället för på papper hem i brevlådan.

All betalningsinformation är redan ifylld så det är bara att godkänna fakturan för betalning. Det är en god idé att anmäla till e-faktura även om du idag har autogiro. Då slipper du få hem pappersfakturan.

Vanliga frågor om e-faktura

En e-faktura (elektronisk faktura) skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.

Via din Internetbank letar du upp anmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för anmälan/avanmälan.

Som kund i Bollnäs kommun och dess bolag kan du ha fler än ett kundnummer beroende på om fakturan avser barnomsorgs-, äldreomsorgs-, vatten-, musikskole- eller fjärrvärme/bredbandsavgifter. Du väljer själv vilka fakturor du vill ha via internetbanken genom att ange det kundnummer som finns på fakturan.

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Bollnäs kommun.

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning.

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Bollnäs kommun.

E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När du har godkänt din e faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Kontakta ekonomikontoret (se kontaktruta nedan) för avanmälan och ange namn eller kundnummer samt personnummer.

Ja, det kan du. Autogirot gör att betalningen går iväg automatiskt och e-fakturatjänsten medför att fakturan blir tillgänglig i internetbanken.

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du den förvaltning som ställt ut fakturan.

Kontakt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
22 april 2022 kl. 11.47

Sidfot