BID - Samverkan för en levande stadskärna

Foto: Mattias Olsson

Under 2024-2025 genomförs ett projekt som syftar till att genom stärkt samverkan mellan kommunen, näringslivet, fastighetsägare och föreningsliv, tillsammans skapa en gemensam vision och målbild för stadskärnan. Resultatet ska ligga till grund för att utveckla stadskärnan till en attraktiv, trygg och levande plats med ett varierat utbud och mötesplatser för alla invånare och besökare.

Mål med BID-Bollnäs

  • Etablera hållbara och långsiktiga samverkansformer och arbetssätt mellan kommunen, näringslivet, fastighetsägare och föreningsliv.
  • Skapa samsyn och engagemang kring gemensamma behov och utvecklingsmöjligheter.
  • Utforska och testa olika samarbetsformer och arbetssätt genom gemensamma aktiviteter och case.

De långsiktiga effekterna av utvecklingsarbetet förväntas vara att:

  • öka stadens attraktivitet
  • stärka utbudet av shopping, aktiviteter, mötesplatser och upplevelser
  • bidra till en ökad inflyttning, fler etableringar och investeringar.

Nästa steg i projektet - steg 6

Status i processen, rapportering från alla grupper, redovisning av case, affärsplanen och dess handlingsplan, samverkansstruktur samt diplomeringskriterier.

Datum: 18 november
Tid: 08.00 – 10.00 (frukostmingel från 07:30)
Plats: Bollnäs Cowork

Hittills har det här genomförts

Uppstart - introduktion och inspiration

Inger, Marlene och Lotta från Svenska stadskärnor höll 6 september 2024 ett digitalt uppstartsmöte där ett 60-tal deltagare från kommun, näringsliv och fastighetsägare inspirerades.

Platsvandring och kickoff

Processledarna Marlene Hassel och Lotta Engvall från Svenska Stadskärnor platsvandrade med oss i stadskärnan i fyra olika grupper 25 september 2024.

Det kom in mycket bra synpunkter och förslag och vi ser nu på vår stadskärna med nya ögon.

På kvällen träffades alla grupper för en gemensam workshop där vi bildade fem olika fokusgrupper som kommer att jobba vidare inom områdena:

  1. Platsvarumärket – bygga platsvarumärke, identitet och positionering.
  2. Utbudet– aktiviteter/event, utbud, handel, service och tjänster.
  3. Platsen– platsens historia, syfte/funktion, utseende och utformning.
  4. Tillgänglighet– tillgänglighet och funktionalitet.
  5. Tryggt och säkert – tryggt och säkert, rent & snyggt.

Brinner du för något av ovanstående område?
Kontakta Sandra Williamsson för mer information.

Digital träff om nulägesanalys och ”case”

10 december redogjorde alla grupper inom BID-Bollnäs för sina arbeten, nulägesanalysens innehåll. En tidsplan presenterades samt visad de fyra case som genomförts hittills. Avslutningsvis fick projektmedlemmarna några goda råd på vägen från Lotta och Marlene från Svenska Stadskärnor.

  • Fokusgrupper är igång
  • Styrgrupp har bildats och påbörjat sitt arbete
  • Fastighetsägargruppen har fått information om BID arbetet
  • Nulägesanalys är påbörjad och under uppbyggnad

Uppföljning av nuläge och information om nästa steg

9 september redogjorde alla grupper inom BID-Bollnäs för sina arbeten, affärsplanen presenterades i sin korthet och det redogjordes för planerna för en framtida samverkansorganisation.

  • Fokusgrupper jobbar vidare inom sina respektive områden
  • Fastighetsägargruppen har formerat sig och är delaktiga i BID arbetet
  • Affärsanalys är påbörjad
  • Handlingsplan är på gång

Mer information om projektet

Bollnäs stadskärna är indelad i fyra prioriterade zoner:

Lila zon: BID-området. Inkluderar Bangården, Karlslund, Scandic-udden och centrum till McDonald´s.

Blå zon: Onbacken, resecentrum, centrum.

Grön zon: Centrumkärnan.

Rosa zon: Brotorget som utgör hjärtat i BID-området.

Bollnäs BID område med zonindelning

Utvecklingsprojektet i Bollnäs drivs i ett BID-projekt. BID står för Business Improvement District, som är en strukturerad samverkans- och affärsutvecklingsmodell. Syftet är att stärka samverkan mellan privata, offentliga och ideella aktörer.

BID-modellen erbjuder en professionell och strukturerad samverkansmodell i en process som fungerar utmärkt oavsett storlek på stad/ort/plats. Arbetet tillsammans med olika aktörer görs för att få perspektiv på olika utmaningar och framtidstankar.

I Bollnäs genomför företagare, föreningar, fastighetsägare tillsammans med Bollnäs kommun utvecklingsprojektet för att stadskärnan ska fortsätta vara en självklar plats för handel och upplevelser.

Syfte

Syftet är att stärka samverkan mellan privata, offentliga och ideella aktörer inom ett avgränsat BID-område, där man tillsammans skapar en gemensam vision och målbild.

En samverkansmodell

BID står för Business Improvement District vilket vill säga en affärsutvecklingsmodell inom ett avgränsat område. En professionell och strukturerad samverkansmodell som är framtagen av Sveriges branschorganisation Svenska Stadskärnor (för mer information www.svenskastadskarnor.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.).

Denna modell är anpassad för Sverige och den är både väl beprövad och den fungerar. Idag är det ett 30 tal städer som gjort denna process med framgång och som är uppdelad i sju steg med fem fokusområden.

Processen leds av Svenska Stadskärnor och pågår under 18 månader, en process som ger möjligheter till ny kunskap, nya kontakter och nya erfarenheter där samverkan gör det omöjliga möjligt!

BID-modellen består av sju steg com pågår under under 18 månader:

  • Steg 1 - Introduktion och inspiration
  • Steg 2 - Platsvandring och Kickoff
  • Steg 3 - Nulägesanalys och case
  • Steg 4 - Nulägesanalys, introduktion affärsplan
  • Steg 5 - Affärsplan, handlingsplan och budget
  • Steg 6 - Resultat av affärsplan, handlingsplan och case
  • Steg 7 - Diplomering, slutsatser och avsiktsförklaringar

Fem fokusgrupper med representanter från företag, föreningar, fastighetsägare och Bollnäs kommun arbetar tillsammans inom områdena:

  1. Platsvarumärket – bygga platsvarumärke, identitet och positionering.
  2. Utbudet– aktiviteter/event, utbud, handel, service och tjänster.
  3. Platsen – platsens historia, syfte/funktion, utseende och utformning.
  4. Tillgänglighet– tillgänglighet och funktionalitet.
  5. Tryggt och säkert – tryggt och säkert, rent & snyggt.

Brinner du för något av ovanstående område och vill delta i arbetet?
Kontakta Sandra Williamsson för mer information.

Det är BID-manager som projektleder processen och ansvarar för dokumentation och rapportering. Det är även BID managers huvudansvar att ta fram nulägesanalys, affärsplan, finansieringsplan och handlingsplan. Vi har valt att dela upp BID manager rollen på tre personer där Sandra och Malou kommer att jobba operativt.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
4 november 2025 kl. 13.02

Lämna synpunkt eller rapportera fel på sidan till: