Varumärket Hälsingland

Sedan 2017 har alla sex hälsingekommuner drivit ett arbete med att identifiera potentialen med varumärket Hälsingland. Gemensamt har vi konstaterat att det finns en stor potential både för fler besökare och ökad inflyttning i landskapet.

Arbetet har även resulterat i en gemensamt formulerad vision:
Att tillsammans bygga ett levande och växande landskap, verka för ökad inflyttning, fler besökare och etablera Hälsingland som ett av Sveriges topp 5 resmål.

Resultatet av tre års arbete är nu sammanfattat i en intern varumärkesbok – Hälsingeboken. I boken finns bland annat en grafisk profil som du, som kommunicerar varumärket Hälsingland, kan använda.

Den grafiska profilen ska framförallt inspirera men även ge vägledning. Vår grafiska profil består av logotyp, typsnitt, färgpalett, grafiskla element och bildspråk, samt exempel på användning

Du hittar den grafiska profilen på halsingland.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hälsingemagasinet är ett samarbete mellan de sex hälsingekommunerna och Hälsinglands företagsambassadörer. Redaktionsrådet för magasinet har bestått av kommunikatörer från kommuner och företag från hela Hälsingland.

Välkommen att läsa Hälsinglands nya magasin som självklart finns att läsa kostnadsfritt och digitalt!

Hälsingland-kontrasternas landskap! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Logotyp Hälsingland i vybild

Samarbetet mellan alla hälsingekommuner ska hjälpa till att kommunicera en konsekvent och levande bild av Hälsingland. Syftet är att göra , alla som kommunicerar Hälsingland, tydliga som avsändare. Genom sammanhållen kommunikation har vi i Hälsingland en potential att själva forma och påverka vad vi ska associeras med och hur vi uppfattas.

Vem får använda logotypen?

Logotypen kan användas av alla som vill kommunicera Hälsingland; kommuner, ambassadörer, platser och näringsidkare. Ju mer den används desto starkare blir Hälsingland.

Vilka varianter finns?

Logotyperna finns bland annat med texten; Kontrasternas landskap, Bandyland, Cykelparadiset, Skidparadiset, Tillsammans växer vi.

Vi i Bollnäs kommun har tagit fram logotyper med ortsnamnen Bollnäs, Arbrå, Kilafors och Rengsjö. Du som företagare eller förening kan fritt ladda hem och använda dig av logotyperna.

Varianter logotyper Hälsingland

Grundlogotypen är blå och röd. Den finns också helvit och helsvart.

Vill du ta fram din egen logotyp kostar det 950kr plus moms.

Läs mer om Hälsinglands grafiska profil på Hälsinglands webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
1 mars 2022 kl. 17.35