Trygghetstelefon funktionsnedsättning

Trygghetstelefon(tidigare trygghetslarm) ökar din trygghet och möjligheten att kunna bo kvar hemma längre. Trygghetstelefonen ger dig möjlighet att snabbt komma i kontakt med kommunens omvårdnadspersonal dygnet runt.

Trygghetstelefonen ska inte användas som ett servicelarm utan endast vid oförutsedda situationer där andra sätt att få hjälp inte är möjliga. Trygghetstelefonen fungerar bara inne i din bostad, inte utomhus.

OBS! Vid en akut, livshotande situation ska 112 alltid kontaktas.

Du kan ansöka om trygghetstelefon via vår e-tjänst:

Du kan också göra din ansökan via denna blankett:

Ansökan om trygghetstelefon (PDF) Pdf, 198.8 kB.

Digitala trygghetstelefoner

Våra trygghetstelefoner/trygghetslarm är digitala och går på det mobila nätet (4G eller 5G) och har ingen koppling till det fasta telefoninätet som håller på att fasa ut. Trygghetstelefoner kommer fortsätta fungera efter att kopparnätet läggs ner i Bollnäs kommun.

Kostnaden för trygghetstelefon är för närvarande 258 kronor/månad plus eventuell faktiskt utförd tid 286 kronor/timme.

Ny- och ominstallation av trygghetstelefon kostar 418 kronor (engångskostnad, ingår inte i maxtaxan).

Trygghetstelefon består av en larmdosa som är kopplad till det mobila nätet samt en larmknapp. Du kan välja att ha larmknappen som ett armband eller ett halsband. Larmknappen är vattentät och kan användas även när du duschar.

Om du skulle behöva hjälp så trycker du på larmknappen. Då går larmet till en larmcentral. De svarar dygnet runt och du kan berätta för dem vad som har hänt. De kontaktar sedan omvårdnadspersonal om du behöver hjälp. Om du av någon anledning inte kan berätta vad som hänt så kommer omvårdnadspersonal till dig ändå.


Viktigt att veta: Trygghetstelefonen fungerar bara inne i din bostad, inte utomhus.

När du fått trygghetstelefon beviljad installeras larmdosan hemma hos dig av en installatör (kommunens utsedda personal). I samband med installation monteras även ett nyckelfritt lås.

Nyckelfritt lås innebär att vi monterar en låsenhet på insidan av din dörr. När omvårdnadspersonal besöker dig så låser de upp din dörr med hjälp av en mobiltelefon som har utökad säkerhet. Detta innebär att omvårdnadspersonalen inte behöver hantera nycklar när de besöker dig, vilket gör att risken för att nycklar hamnar i orätta händer försvinner.

En låsenhet monteras på insidan av din ytterdörr och ersätter det befintliga vredet utan åverkan på dörren. För dig blir det ingen skillnad eftersom låset fungerar som vanligt från både in och utsidan och tillsammans med din nyckel.

Vid installationstillfället av trygghetstelefon och nyckelfritt lås skall en hus-/lägenhetsnyckel lämnas till installatör. Din nyckel förvaras inlåst i ett säkerhetsskåp och bara behörig personal har tillgång till det. Detta för att säkerställa att omvårdnadspersonal kan komma in till dig vid eventuella tekniska problem.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
10 maj 2024 kl. 13.23

Lämna synpunkt eller rapportera fel på sidan till: