Utsikt från Bolleberget

Stora och Lilla Bolleberget

Stora och Lilla Bolleberget utgör tillsammans ett välbesökt friluftsområde i närheten av Bollnäs centrum.

Från Lilla Bolleberget (225 meter över havet) kan du beskåda Bollnäs stad från ovan, med Ljusnans dalgång och de blånande bergen i fonden.

Vintertid finns en slalombacke (Bollebacken) på Lilla Bollebergets nordostsluttning, och vid dess fot ett spårsystem för längdskidåkning. Ett välutvecklat nät av stigar för vandring och promenader sommartid. Allt för att på bästa sätt upptäcka området, oavsett om du vill vandra, springa eller cykla.

Vill man njuta av de fantastiska vyerna som Stora Bolleberget (263 meter över havet) har att erbjuda kan man enkelt ta sig dit med bil via en väg på baksidan av Lilla Bolleberget. Där finns en pampig nordostbrant med gamla tallar, vissa över 200 år gamla.

Stora Bolleberget är även ett naturreservat och på dess västra sluttning ligger den vackra Bolletjärnen, som utgör reservatets naturliga mittpunkt. Här finns möjlighet att vandra runt tjärnen och vid dess strand finns vindskydd och grillplatser.

Så hittar du hit
Stora Bollebergets Naturreservatet ligger cirka 4 kilometer nordväst om Bollnäs centrum. Från väg 83 svänger du av västerut mot sjukhuset. Efter cirka 1,6 kilometer (vid sjukhuset) svänger du höger mot Bolletjärnen.

Efter ungefär 2,5 kilometer på denna väg kommer första möjligheten till parkering på vänster sida. Denna passar bra för att sedan nå Stora Bollebergets topp till fots. För att nå Bolletjärnen fortsätter du rakt fram tills du når en vändplan. Parkera där och följ boardwalken upp till tjärnen (cirka 1 kilometer).

För att nå Lilla Bollebergets topp, se beskrivningen ovan. Istället för att parkera på vänster sida, fortsätt rakt fram och håll till höger i korsningen. Till Lilla Bollebergets topp kan du åka bil ända fram.

Gratis kartfolder över Stora Bollebergets naturreservat finns att hämta på Bollnäs turistinformation.