Två personer vandrar

Bolletjärn

Bolletjärn är den naturliga mittpunkten i Stora Bollebergets naturreservat, ett populärt utflyktsmål för hela familjen.

Upplev äkta hälsingeskog på bara 4 kilometers trevlig promenad från Bollnäs centrum. Hela Stora Bollebergets naturreservat är ett välbesökt friluftsområde, med ett välutvecklat nät av stigar för vandring, promenader, cykling och skidåkning.

Följ den tillgänglighetsanpassade stigen med träramp (ungefär 1 kilometer), för att nå Bolletjärn. Parkering finns alldeles vid början av stigen. Det finns även en parkering cirka 500 meter innan du kommer till trärampen.

Vid Bolletjärn finns:

• Tillgänglighetsanpassad stig och träramp
  • Tre grillplatser och vindskydd
  • Brygga vid vattnet
  • Naturstigar
  • Anslutning till Hälsingeleden
  • Utsiktsplats

Leden är uppmärkt från Bollnäs centrum

Det finns orangevita ledmarkeringar uppsatta i Bollnäs centrum som visar vägen till Bolletjärn.

De orangevita kryssen symboliserar också Hälsingeleden, som har en naturlig startpunkt vid just Bolleberget.

Så hittar du hit

Från väg 83 svänger du av västerut mot sjukhuset. Efter cirka 1,6 kilometer (vid sjukhuset) svänger du höger och följer skyltarna mot Bolletjärnen.

Efter cirka 2,5 kilometer på denna väg hittar du första parkeringen på vänster sida. Denna passar bra för att sedan gå upp till Stora Bollebergets topp till fots. För att nå Bolletjärnen fortsätter du rakt fram tills du kommer till en vändplan. Parkera där och följ boardwalken upp till tjärnen.

För att hitta till Lilla Bollebergets topp, se beskrivningen ovan. Istället för att parkera på vänster sida, fortsätter du rakt fram och håller till höger i korsningen. Till Lilla Bollebergets topp kan du åka bil ända fram.

Karta

Bollnäs turistinformation finns en gratis folder med översiktskarta av Stora Bollebergets naturreservat att hämta.

Karta finns även digitalt på Länsstyrelsens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..