Bok & Tryck i Bollnäs - Hälsinglands första
svanenmärkta tryckeri

Per Norin Bok och Tryck

Vi träffade Per Norin, ägare och vd på Bok & Tryck i Bollnäs. Ett företag som har sitt ursprung som renodlat bokbinderi, och har funnit i snart hundra år.

-Ja, det stämmer, 1923 grundades företaget och hette då Gust. Anderssons Bokbinderi berättar Per. Det var makarna Gustav och Linnéa Andersson som arbetade på bok[1]binderiet. Sedan 1965 håller vi till i egna lokaler på Lasarettsvägen 26 i Bollnäs.

-Det har byggts till i två omgångar, och det var 1971 som verksamheten utökades till att omfatta ett tryckeri, och namnet ändra - des till Bok & Tryck säger Per. Sedan 2003 har Bok & Tryck även funnits i Söderhamn, då man köpte Gjutarbackens Tryckeri.

För många är Per ett bekant ansikte på Bok & Tryck, och han har jobbat där de senaste 20 åren.

- Det var lite av en slump faktiskt, berättar Per. Jag bodde i Stockholm tidigare, och var ansvarig för ett tryckeri där. Familjen be - stämde sig för att ”flytta hem” till Bollnäs när barnen skulle börja i skolan, och jag skulle veckopendla, och ha mitt jobb kvar i Stockholm. Jag blev ombedd att åka in till Bok & Tryck för att hämta en beställning till mitt dåvarande tryckeri, och kom i kontakt med Matz Andersson (dåvarande delägaren till Bok & Tryck) som tyckte att jag skulle fundera på att börja jobba hos honom istället. Och på den vägen är det säger Per.

- För ett par år sedan klev jag in som ägare (till 95%) och vd, och det har ju minst sagt varit en utmanande start med tanke på pandemin. Idag arbetar tolv personer hos oss, vilket gör att vi har bra ”backup” och är Hälsinglands största tryckeri. Ett tryckeri som nyligen blivit Svanenmärkt. - När pandemin kom visste vi inte vad som skulle hända och hur det skulle påverka vår bransch berättar Per. Vi hade det tufft under en period, men såg det som en möjlighet att ta ytterligare ett steg i att utveckla företaget inom hållbarhet, och arbetade intensivt med att bli Svanenmärkt.

- Vad innebär det?

Att vårt miljöarbete blivit granskat och uppfyller kraven för den Nordiska Miljö[1]märkningen Svanen, och att våra kunder gör ett miljömässigt bra val, och dessutom kan få sina trycksaker märkta med Svanenlogotypen. Att tänka hållbart kan tillexempel vara att välja ett miljövängligt papper som kan återvinnas, från en Svensk tillverkare i närheten.

Efter en guidad tur runt i tryckeriets alla avdelningar imponeras man av de olika maskinerna, gamla som nya, och vilken kunskap som finns innanför väggarna.

Trots dagens moderna teknik, är det fortfarande ett hantverk där kunskap och noggrannhet krävs för att få fram den perfekta trycksaken

På nedre plan finns bland annat offset tryckpressarna, lager och olika typer av efterbehandling. På övre plan finns maski - ner för automatisk knytning av tråd och ståltråd i hängetiketter.

- Vi gör bland annat hängetiketter till Volvo, Castrol och Toyota berättar Per. Även andra tryckerier beställer hängetiketter av oss. Vi producerar även mindre upplagor.

Av vår totala produktion uppskattar jag att ca 60 procent är vanliga trycksaker, och ca 40 procent är hängetiketter av olika slag. Trots vårt digitala samhälle så har vår omsättning legat på samma nivå, även om trycksaksmarknaden minskat. Upplagorna har blivit mindre men antalet jobb har blivit fler. Idag kan du tillexempel digital - trycka en bok i fem exemplar, vilket öppnar möjligheter för många fler.

Våra kunder är alltifrån någon som aldrig gjort en trycksak, till stora företag som har vana och köper in trycksaker hela dagarna. Vi är ett fullservicetryckeri med ”Web-2- print”, lagerhållning, distribution och trycksaksportal. Med trycksaksportalen kan vi erbjuda ”print on demand” (trycksa - ker som trycks vid behov) eller som lagras hos oss för avrop. Kunderna beställer eller laddar hem sitt marknadsmaterial när som helst på dygnet, året runt. En till stor fördel är versionshanteringen.

- I vår egen marknadsföring är webben viktig, att hela tiden utveckla den, och att por[1]talen är enkel och praktisk att använda för våra kunder när de gör sina beställningar. Förutom det jobbar vi med Facebook, och självklart traditionella utskick säger Per. - För mig är det lokala viktigt. Alltifrån att vara bollplank till UF-företagen (Ung Företagsamhet) till att ge föreningar specialpris och ta emot studiebesök från skolor. Jag har många olika idéer på gång och ser fram mot nätverksträffar, branschträffar, mässor, utbildningar och framför allt att kunna åka ut och besöka kunder.

Avslutningsvis vill Per ge några tips till dig som går i starta-eget-tankar. - Räkna om affärsidén kan bära sig, se till att det blir hållbart, fundera hur du kan växa. Vad finns för ”backup” om du tillexempel skulle bli sjuk?

Vi från Näringslivs- och utvecklingskontoret tackar för en trevlig intervju, och önskar Per med personal stort lycka till i framtiden.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
9 mars 2022 kl. 11.20

Sidfot