Träning, hälsa & gemenskap - i en tillåtande miljö med kunden i fokus

Bild på Anna Sandelin Berg från företaget Karma Träningscenter

Eftersom det är Hälsovecka i Bollnäs passade Näringslivs- och utvecklingskontoret på att besöka ett av de större och mest profilerade företaget inom hälsa i kommunen, Karma träningscenter.
Dörrarna till träningscentret öppnas av ägaren Anna Sandelin Berg, här har hon drivit träningsanläggningen i snart 12 år. I början som en av fyra delägare men sedan några år tillbaka som ensam ägare.

– Det var läskigt att bli själv som ägare, att inte ha tryggheten i att ha någon att ta besluten tillsammans med. Efterhand har jag vant mig och nu känns det stimulerande att ha ansvaret själv, kunna ta beslut snabbt efter egna tankar och idéer säger Anna. Det som drev Anna att starta Karma var intresset för träning och inspirera andra.
– Jag arbetade extra som instruktör och älskade det. Så det var en dröm att få starta företag och arbeta heltid med mitt största intresse.

Att få människor börja röra på sig och träna är något Anna brinner för och samtidigt något som oroar henne.
– Folk tränar allt mindre och vi ser fler yngre som har ont i kroppen för att de rör sig för lite. Att motverka den ohälsa som sprider sig är något jag brinner för.

Tuff bransch

Många kunder försvann i samband med Corona och tyvärr har inte alla hittat tillbaka igen. Samtidigt som konkurrensen blir allt större.
– När vi startade var konkurrensen inte alls lika stor som nu. Men om fler tränade skulle marknaden räcka åt alla, men som det är nu så är det så klart tufft. Samtidigt är jag någonstans mer orolig för människors hälsa över lag.

Det är fler som behöver träna inte färre. Vi behöver få tillbaka
de som slutade träna i samband med corona och sen hitta vägar
att få nya att börja.

Att bedriva en träningsanläggning är tuff.
– Det är en tuff bransch där det är svårt att tjäna pengar. Vill man bli rik väljer man en annan bransch säger Anna med ett skratt.
I en föränderlig bransch där trender kommer och går snabbt så

gäller det att hänga med i utvecklingen och ständigt förnya
oss men samtidigt inte tappa vår identitet.

Målgrupp & kunder

Karmas kunder består av lika stor andel kvinnor och män och i alla åldrar.
– Våra kunder är nog ett genomsnitt av Bollnäsborna. Vi har allt från 8 år till 88 år som tränar här. Att barn och unga har möjlighet att träna på Karma är nytt. Det är något vi börjat med senaste tiden, att barn kan träna här i vuxet sällskap. Att träna är viktigt. Men även den sociala
gemenskapen man får på en träningsanläggning är viktig.
– För många är detta deras största sociala mötespunkt. Vi skapar en miljö men det är våra kunder som skapar gemenskapen och
sammanhanget.

Det har gått 12 år sedan starten, har det infriat dina förväntningar?
– Det har varit precis så roligt som jag trodde. Visst var det intensivt många år, med 80 timmars arbetsveckor och barn som fick ha tacomys här i stället för hemma. Men samtidigt ser jag tillbaka på tiden med glädje. Det blev större än vi trodde när vi startade. Det blev en livsstil.

Framtiden

Anna ser med stor energi fram emot framtiden.
– Jag tror på vår bransch, jag tror på Karma.

Det är roligt att gå till jobbet och möta våra fantastiska kunder. Det är dom som gör Karma. Utan dem är vi bara en tom lokal.

För att locka nya kunder marknadsför man sig på sociala medier, men det är mun till mun som fungerar allra bäst.
– Att våra kunder säljer in vår verksamhet och tar med sig familj, bekanta, vänner mm hit. Det är säkraste sättet att få nya kunder.
Sen jobbar vi ständigt med att sänka trösklar för att få fler att våga prova. Det gäller att få hit människor för att testa en gång, sen brukar det lösa sig själv. För Karma är främsta utmaningen att utbudet av träningsformer ökat och att fortsätta vara attraktiva i en föränderlig bransch.

– Vi måste hänga med i utvecklingen och kunna erbjuda en bra produkt som människor uppskattar. Att få tillbaka de som slutade träna pga Corona och att ta bort hinder så fler börjar träna. Vi brukar säga att vi är Karma Träningscenter, träning, hälsa och gemenskap i en tillåtande
miljö med kunden i fokus.

Råd & tips

Efter att drivit företag i snart tolv år har Anna många tips till de som funderar på att starta företag.
– Våga! Man måste satsa och kanske inte fundera för mycket. Det mesta löser sig efterhand och vad är det värsta som kan hända?
– Det är inte så svårt som många tror, De flesta har människor i sin närhet som kan hjälpa till om det är något man funderar över. Starta inom något du är intresserad av, det blir så mycket lättare då.

Vi tackar Anna för en trevlig intervju och önskar lycka till i framtiden!

Företag: Karma Träningscenter
Ägare: Anna Sandelin Berg
Startade: 2011
Ort: Bollnäs
Verksamhet: Träningsanläggning med gym och gruppträning. Försäljning av tjänster och produkter inom hälsa, träning och välbefinnande.
Kontakt: 070-654 18 01
admin@karmatraningscenter.se
Intervjun som pdf Pdf, 156.4 kB, öppnas i nytt fönster.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
11 september 2023 kl. 13.10