Gillabyrån - personlig & kreativ kommunikationsbyrå inom sociala Medier

Josefin Hansson från företaget Gillabyrån i Arbrå

På självaste internationella kvinnodagen får jag äran att intervjua denna ljuvliga dalkulla som bosatt sig i Hälsingland. Det är Josefine Hansson, 29 år som driver Gillabyrån som med sitt varma leende sätter sig framför mig i vårt mötesrum. Vi hinner knappt börja intervjun så fylls rummet med energi och glada toner. Här har vi en varm och positiv företagare som brinner för det personliga som också är kärnan i hennes företag.

Intresset för marknadsföring väcktes redan under gymnasietiden. När världen med Photoshop och filmskapande öppnade sig hände det något. Där och då kände Josefine att hon inte alls skulle bli lärare som det var tänkt utan hon ville bli artdirector. Efter studenten var studiemotivationen inte på topp och Josefin började jobba i butik i stället för att hoppa på en lång utbildning. Hon fick i uppdrag att sköta butikskedjans sociala medier och ganska snabbt blev kontona väldigt välbesökta och uppskattade.

Startade företag

2016 startade Josefine sitt företag i Dalarna som då skulle jobba med att planera evenemang. Två evenemang blev det men sen styrdes uppdraget om till att hjälpa företagare med deras sociala medier. Företagare som uppmärksammat hennes arbete med butikskedjans inlägg i sociala medier ville nu även dom ha hennes hjälp. En utav Josefins första kunder, som fortfarande finns med henne, var de som låg till grund för hur hon utformade sitt koncept med helhetslösningar. Under processen med det företaget hittade hon hur hon ville jobba och hur hennes tjänster inom företaget skulle ta form.
Under våren 2017 ökade efterfrågan från kunderna och samma år valde hon att satsa på sitt företag fullt ut och det var då namnet Gillabyrån registrerades. Sakta men säkert byggdes företaget upp och tiden gick åt att coacha företag och lägga upp strategier för deras sociala medier.

Idag ser marknaden helt annorlunda ut än för fem år sedan. Idag är det många fler företag som tar hjälp med sina sociala medier och det är fler som väljer konceptet med att köpa in helhetslösningen.

Flytt till Arbrå

2019 valde Josefin att flytta till sin kille i Arbrå där hon bor kvar idag. Företaget fick nya kunder och Josefin trivdes med vardagen i Hälsingland. Men så kom pandemin och över en natt stannade allt av. Företagarna hörde av sig och sa att dom var jätterädda för att dom inte skulle ta sig igenom krisen och valde att pausa hennes tjänster. Josefine i sin tur blev också orolig över hur det skulle gå med hennes företag när alla hennes kunder valde att pausa. Det var några månader av ovisshet och oro men när sommaren stod vid dörren då kom vändningen. Det var dags för omställning och nytänkande och med det kom viljan att våga växla upp. Josefine såg snabbt att de företag som vågade växla upp och ställa om var också de företag som blev framgångsrika under denna svåra tid. Detta gav Josefine självförtroendet att peppa sina kunder att våga satsa och gasa på. Det var början på ett jätteuppsving i Gillabyråns resa och efter det låg det på en bra nivå under resten av pandemin.

Inriktning - sociala medier

Idag är Gillabyrån en kreativ digital kommunikationsbyrå helt inriktad på sociala medier med småföretagare som största kundgrupp. Småföretagare är bra på att prioritera sin tid och ta hjälp med det som de inte hinner med för att kunna fokusera på det dom faktiskt är bra på och därför väljer de att köpa in helhetslösningen. Då tar Josefine fram en skräddarsydd helhetshantering av Facebook och Instagram där allt ingår. En strategi tas fram för hur det ska byggas upp en personlighet för just det företaget och ett material anpassas till dess målgrupp och publiceras kontinuerligt.

Att vara personlig är nyckeln i företaget säger Josefine. Något som utmärker Josefine i sitt sätt att jobba är att hon utmanar sina kunder att vara proffsigt personliga och våga bjuda på sig själva.

Kreativ entreprenör

Att Josefine brinner för det hon gör går ingen omärkt förbi. Hon är en kreativ entreprenör som älskar nya utmaningar och som aldrig tröttnar på det hon gör.
- Jag har kunder i så olika branscher så ingen dag är den andra lik och det tycker jag är superkul.

När jag frågar om vad Josefine har för planer framåt med Gillabyrån så lyser det i ögonen på henne.
- Jag drömmer om att kunna jobba med detta i större omfattning och kanske en dag anställa. Jag vill utveckla företaget och erbjuda fler workshops och utbildningar och lära mig mer om fler företag och kunna ta emot fler kunder.

Avslutningsvis frågar jag om Josefine har några råd till de som funderar på att starta företag.
- Gör det! Och när du bestämt dig, lägg tid på sociala medier. Investera antingen din tid i att lära dig eller pengar på att ta hjälp. Det kommer garanterat att löna sig.

Vi tackar Josefine för en trevlig intervju och önskar lycka till i framtiden.

Företag: Gillabyrån
Ägare: Josefin Hansson
Startade: 2016
Ort: Arbrå
Verksamhet: Kreativ digital kommunikationsbyrå helt inriktad på sociala medier.
Kontakt: 070-544 01 82, hej@gillabyran.se, Instagram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Intervjun som pdf Pdf, 139.5 kB, öppnas i nytt fönster.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
24 mars 2023 kl. 09.45