Konsumentvägledning

Genom konsumentvägledningen får du hjälp och stöd i ditt konsumentärende. Konsumentvägledningens uppgift är att informera om rättigheter och skyldigheter enligt konsumentlagarna samt rådgöra i avtalsfrågor mellan privatpersoner och företag.

Du kan kontakta oss för information inför ett köp av en vara eller tjänst, till exempel:

  • vid köp av bil eller hus.
  • vid köp av telefoni- och internettjänster.
  • vad du bör tänka på när du ska anlita en hantverkare.

Hjälp till självhjälp

I första hand är konsumentvägledningen en hjälp till självhjälp. Målsättningen är att du som konsument, efter kontakt med konsumentvägledare, på egen hand ska kunna gå vidare med ditt ärende som en tryggare och starkare konsument.

Informera om konsumentlagarna

Vi kommer gärna ut i skolor, föreningar och företag och informerar om konsumentlagarna.

Coronaviruset – ekonomiska problem

För många har coronaviruset inneburit en försämrad privatekonomi, på grund av till exempel varsel, arbetslöshet eller minskad inkomst.

På Konsumentverkets sida Hallå konsument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. finns samlad information och viktiga länkar.

Behandling av personuppgifter vid konsumentvägledning

Dataskyddsförordningen (GDPR) gäller som lag i alla EU:s medlemsländer. GDPR innebär bland annat stärkta rättigheter för den enskilde när det gäller personlig integritet.

För socialförvaltningen innebär detta bland annat skyldighet att informera dig vid behandling av dina personuppgifter.

Information vid personuppgiftsbehandling Pdf, 132 kB, öppnas i nytt fönster.

Kontakt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
1 mars 2022 kl. 09.02

Sidfot