Vem kan få en god man eller förvaltare?

Om du på grund av långvarig sjukdom, psykisk funktionsnedsättning, försvagat hälsotillstånd eller något liknande förhållande har svårt att ta hand om dig själv, sköta din ekonomi och ta hand om dina rättigheter kan du ha rätt till en god man eller förvaltare.

Du bestämmer själv om du vill ha en god man men en förvaltare får du bara om det verkligen behövs och då tvingas du ta emot hjälp.

Vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning, psykisk funktionsnedsättning, allvarlig sjukdom eller demens är exempel på grupper som ibland kan ha behov av stöd av en god man eller förvaltare.

Att få en god man, som till exempel kan hjälpa dig betala dina räkningar, ansöka om bidrag eller ansöka om annan hjälp från samhället, kan få din vardag att fungera bättre.

Du kan bara få en god man eller förvaltare om du inte kan få hjälp av någon annan.

Om till exempel någon anhörig, boende personal, boendestöd, personligt ombud, kontaktperson eller personlig assistent kan hjälpa dig så behövs inte en god man. Om du kan skriva en fullmakt till någon är det inte heller möjligt att få en god man.

Ansök själv eller åt någon annan

Du kan själv ansöka om att få en god man hos överförmyndarenheten eller direkt hos tingsrätten.

Andra som har möjlighet att ansöka om god man är make, sambo och närmaste släktingar.

Om du ser att en person har behov av en god man kan du själv göra en anmälan. Anmälan för personer som är folkbokförda i Bollnäs, Ljusdal och Ovanåkers kommun görs till överförmyndarenheten som finns i Bollnäs.

Anmälan/ansökans innehåll

Din ansökan om behov av god man ska vara utförligt ifylld och innehålla följande delar (om dessa finns):

• Läkarintyg - om samtycke till godmanskap inte kan inhämtas.
  • Personbevis - både för huvudman och för den som föreslagits som god man. Se över vad den ska innehålla
  • Social utredning - om inte utförliga uppgifter lämnas i din ansökan eller i ditt läkarintyg.

Handläggningstid

Ärenden handläggs löpande av överförmyndarenheten. Ärendets exakta handläggningstid beror på ärendets art och om flera andra instanser är inblandade i handläggningen.

Ju mer komplett din ansökan är, desto snabbare handläggning.

Slutligt beslut om god man och förvaltare tas av Hälsinglands tingsrätt.

• Överförmyndarenheten

overformyndare@bollnas.se 0278-250 04

Måndag–tisdag kl. 10.00-12.00

Torsdag kl. 11.00-12.00
    Fredag kl. 10.00-12.00

Besökstider

Receptionen är öppen på måndagar och torsdagar mellan klockan 13.30–15.30 för kortare drop-in-besök för att t.ex hämta blanketter.

Collinigatan 12
    821 80 Bollnäs