Anpassad grundskola

I anpassad grundskola går elever som har en intellektuell funktionsnedsättning eller som fått en betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning på grund av en hjärnskada, vilket gör att de bedöms inte kunna nå grundskolans kunskapskrav.

Anpassad grundskola har årskurserna 1–9. Förskoleklass finns inte i anpassad grundskola.

Eleverna följer anpassad grundskolas läroplan som har två olika kursplaner

  • ämnen, och
  • ämnesområden.

Elever i anpassad grundskola kan läsa en kombination av ämnen och ämnesområden, men kan också läsa ämnen enligt grundskolans kursplan.

Utbildningen i anpassad grundskola ska ge elever en god grund för att aktivt kunna delta i samhället och för att kunna fortsätta utbilda sig.

Elever som är mottagna i anpassad grundskola i Bollnäs kommun kan välja

Utredning inför eventuellt mottagande i anpassad grundkola

Initiativet till att göra en utredning kan komma från elevens vårdnadshavare, personal i förskola, förskoleklass eller grundskola, samt från eleven själv, men det är rektor som gör en anmälan om skolformsutredning till huvudmannen.

För att tillhöra anpassad grundskolas målgrupp krävs att elever

  • har en intellektuell funktionsnedsättning eller en bestående hjärnskada,
  • bedöms inte kunna nå grundskolans kunskapskrav.

Anpassad grundskola innebär vissa begränsningar när det gäller vilken utbildning och vilket yrke elever kan välja i framtiden. Hemkommunen måste därför göra en utredning för att kunna bedöma om elever tillhör den anpassade grundskolans målgrupp. Utredningen består av fyra olika bedömningar

  • pedagogisk
  • psykologisk
  • medicinsk och
  • social

Pedagogisk bedömning

Görs av specialpedagog eller speciallärare och ska beskriva vilka förutsättningar elever har att nå kunskapskraven i grundskolans ämnen och vilka insatser som gjorts av skolan för att hjälpa dom.

Psykologisk bedömning

Görs av psykolog med syftet att ta reda på om elever har en intellektuell funktionsnedsättning och, om så är fallet, i vilken grad. För att göra en psykologisk bedömning behövs vårdnadshavares godkännande.

Medicinsk bedömning

Görs av skolläkare i syfte att ta reda på om det finns medicinska orsaker, intellektuell funktionsnedsättning eller bestående hjärnskada till att elever har svårt att lära sig. För att göra en medicinsk bedömning behö­vs vårdnadshavares godkännande.

Social bedömning

Görs av kurator med syftet att ta reda på om det finns andra orsaker, i eller utanför skolan, som kan bidra till att elever har svårt att lära sig.

Rätten att tacka ja eller nej

Efter att de fyra bedömningarna är gjorda sammanställs de och presenteras för vårdnadshavare. Innan hemkommunen kan fatta beslut om elever ska börja i anpassad grundskola måste vårdnadshavare skriftligen tacka ja till erbjudandet.

Det är möjligt för vårdnadshavare att tacka nej även om utredningarna visar att elever har rätt att gå i anpassad grundskola. I dessa fall ska elever gå kvar på sina skolor som ska se till att elever får det stöd de behöver.

Även efter att elever börjat i anpassad grundskola kan vårdnadshavare, när som helst under elevers skolgång, begära att elever får gå tillbaka till grundskolan.

I Bollnäs kommun kan elever som mottagit rätten till anpassad grundskola välja att få sin utbildning i anpassad grundskola eller integrerad i grundskolan.

För elever som går integrerade i grundskolan innebär det att de får sin undervisning i grundskoleklass, men att de läser och bedöms utifrån anpassad grundskolas kursplaner.

Om skolan bedömer att elever inte kan tillgodogöra sig hela eller delar av utbildningen i anpassad grundskolas ämnen, läser de i stället ämnesområdena

  • Estetisk verksamhet
  • Kommunikation
  • Motorik
  • Vardagsaktiviteter
  • Verklighetsuppfattning

Betyg i anpassad grundskolas ämnen

Om vårdnadshavare begär det, ska betyg sättas i anpassad grundskolas ämnen i slutet av varje termin från och med årskurs 6 eller när ett ämne avslutats. Om betyg inte begärts ska elever i stället få ett skriftligt omdöme.

Betygsskalan i anpassad grundskola har fem steg, A, B, C, D och E. Betyget F används inte. Om elevers kunskaper inte motsvarar kunskapskravet för betyget E eller högre ska betyg inte sättas. I anpassad grundskola sätts blockbetyg i NO och SO i stället för ett betyg i historia, religion etc.

Om elever i anpassad grundskola läst något ämne enligt grundskolans kursplaner gäller bestämmelser som finns för betygssättning i grundskolan.

Skriftliga omdömen i ämnesområden

I ämnesområden får elever inga betyg. Lärare lämnar i stället ett skriftligt omdöme som utgår från löpande dokumentation och bedömning av elevers kunskapsutveckling utifrån läroplanen.

Intyg och studieomdöme efter avslutad utbildning

Efter att elever i anpassad grundskola avslutat sin skolgång ska de få intyg om den utbildning de har gått. Om elever eller vårdnadshavare önskar, kan intyget kompletteras med ett allmänt omdöme om elevers möjlighet att fortsätta studera (Skollagen 2010:800).

Förskoleklass finns inte inom anpassad grundskola. Det finns därför olika alternativ att välja mellan.

  • Barnet börjar i förskoleklass i grundskolan. Vårdnadshavare gör ett ordinarie skolval.
  • Vårdnadshavare ansöker om uppskjuten skolplikt på grund av särskilda skäl (e-tjänst), till exempel på grund av att barnet har en intellektuell funktionsnedsättning. Om ansökan beviljas går barnet kvar på förskolan ytterligare ett år, medan det görs en utredning om eventuellt mottagande i anpassad grundskola. Vårdnadshavare väljer sedan om barnet ska börja i förskoleklass vid 7 års ålder eller börja i årskurs 1 i anpassad grundskola.
  • Vårdnadshavare kan ansöka om att barnet får börja i årskurs i i anpassad grundskola redan som sexåring, om barnet bedöms vara redo för det. En skolformsutredning måste då göras senast under vårterminen det år barnet fyller sex år.

Val till förskoleklass och årskurs 7 görs av vårdnadshavare i Skolplatsen.

Om vårdnadshavare vill göra ett studiebesök vid någon av de kommunala skolorna kan de kontakta specialläraren med inriktning anpassad grundskola för att få hjälp.

Efter anpassad grundskola kan elever gå vidare till något av programmen i anpassad gymnasieskola. Betyg från anpassad grundskola gör inte elev­er behöriga att gå vidare till gymnasieskolan.

Anpassad gymnasieskolas webbplats - hufb.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
6 oktober 2025 kl. 11.01

Lämna synpunkt eller rapportera fel på sidan till: