Kommunstyrelseförvaltningen
Kommunstyrelseförvaltningen ligger underordnad kommunstyrelsen och arbetar med kommuncentrala uppgifter.
Här kan du läsa om vilka ansvarsområden varje verksamhetsområde har.
Administrativa avdelningen
Administrativa avdelningen består av Service- och administrationsenheten samt Nämndadministrationsenheten.
Arbetsmarknad och etablering
Arbetsmarknadsenheten
Arbetsmarknadsenheten samordnar Bollnäs kommuns arbetsmarknadspolitiska och arbetsbefrämjande åtgärder gällande ungdomar, långtidsarbetslösa, personer med funktionsnedsättning, med arbetshandikapp, utrikesfödda och flyktingar samt personer som uppbär ekonomiskt bistånd.
Enhetens huvudsakliga uppgift är att stödja den enskilde individen i syfte att öka möjligheten till inträde på arbetsmarknaden.
Det sker i individuellt utformade insatser såsom exempelvis:
- arbetspraktik
- arbetsträning
- coachning
- förstärkt arbetsträning
- språkpraktik
- vägledningspraktik
- sysselsättning
- vägledning
- anställningar.
Arbetet sker i samarbete med arbetsförmedling, socialförvaltning, försäkringskassa samt övriga samarbetspartners inom såväl offentlig som privat sektor.
Arbetsmarknadsenheten har ansvaret för Kommunala Aktivitetsansvaret i Bollnäs kommun. Ungdomar mellan 16-20 år som inte påbörjat, som har avbrutit eller inte har fullföljt sin gymnasieutbildning ska erbjudas individuella aktiviter. Syftet är att motivera ungdomarna att i första hand påbörja eller återuppta en utbildning.
Arbetsmarknadsenheten består av flertalet olika verksamheter som du kan läsa mer om på sidan Praktik och arbetsträning.
Samt projektsamordning inom enheten.
Flyktingverksamheten
Inom Flyktingverksamheten arbetar vi utifrån tre huvuduppdrag, flyktingmottagande, integration och information.
Flyktingmottagande
Flyktingmottagningen i Bollnäs ansvarar för kommunens flyktingmottagande. Kommunens flyktingmottagande arbetar för att flyktingar så snabbt som möjligt ska kunna bli en del av samhället.
Flyktingmottagningen arbetar med insatser för att underlätta integration och etablering. Det innebär bland annat stöd för klienter med att skapa kontakt med exempelvis samordnare för skola och arbete, bank, Skatteverket, Försäkringskassan, sjukvård och föreningsliv.
Integration
Vi arbetar aktivt tillsammans med andra verksamheter, organisationer och föreningar för att främja integrationen i kommunen.
Inom ramen för integrationsarbetet driver vi Mötesplats Gärdet som vi lånar ut till verksamheter, föreningar och organisationer för aktiviteter som främjar integration.
För att etablera kontakter mellan klienter och civilsamhället arbetar vi med bland annat föreningsmatchning (i samarbete med Föreningsalliansen).
Vi arbetar även med projekt. Det gör vi för att möjliggöra för oss själva och andra att prova olika idéer för att hitta arbetssätt som ökar integrationen i vår kommun.
Information
Vi ger också information om flyktingsituationen och flyktingmottagandet. Vi kommer gärna till er verksamhet, företag, skola, organisation eller förening för att berätta mer och svara på era frågor.
Bosättning av massflyktingar
Vi ansvarar för att ordna boendeplatser till flyktingar som anvisas till kommunen enligt massflyktsdirektivet. Detta innebär att ställa iordning lägenheter samt introducera boendet för aktuella personer.
Ekonomiavdelningen
Ekonomienheten har följande arbetsuppgifter:
- Övergripande ekonomisk planering
- Placerings- och finansieringsfrågor
- Redovisning och bokslut
- Övergripande ansvar för leverantörsreskontran - Utbetalningar
- Administration för vissa bolag (BORAB, BEAB, HelsingeVatten, BSAB), stiftelser och KFH.
- Sakförsäkringar.
Planering-, uppföljning- och analysenheten har följande arbetsuppgifter:
- Övergripande ekonomisk planering
- Års- och flerårsbudget
- Uppföljning och utvärdering
- Chefsstöd i ekonomiska frågor
Inköpsenheten har följande arbetsuppgifter:
- Övergripande arbete med hela inköpsprocessen
- Produktionsplanering för kommande upphandlingar
- Genomför offentliga upphandlingar för kommunen, kommunala bolag, kommunalförbund och Inköpssamverkan Mitt
- Genomför eller hjälper verksamheterna genomföra direktupphandlingar
- Genomför eller hjälper verksamheterna genomföra avrop och förnyade konkurrensutsättningar
- Administrerar avtal som är övergripande för kommunen
Följer upp av avtalstrohet - Stödjer verksamheterna i upphandlings- och inköpsrelaterade frågor
- Administrerar överprövningsärenden
- Administrerar utlämnande av allmänna handlingar gällande upphandlingar
IT-enheten
IT-enheten ansvarar för att serva kommunens användare genom att arbeta med support, system och underhåll.
Kommunikationsenheten
Kommunikationsenheten har ett övergripande strategiskt och operativt ansvar för Bollnäs kommuns interna och externa kommunikation.
Kommunikationsenhetens uppdrag är att stödja och utbilda kommunledningen och verksamheterna i kommunikationsfrågor, arbeta strategiskt och operativt med intern och extern kommunikation samt stärka varumärket Bollnäs kommun som kommun, som plats och som arbetsgivare.
Kommunikationsenheten ansvarar bland annat för Bollnäs kommuns:
- webbplats bollnas.se
- digitala skylt utmed riksväg 50 och 83 i höjd med Gärdet
- sociala medier
- intranät
- press- och mediafrågor
- grafiska profil och varumärkesplattform.
Kris- och säkerhetsenheten
Kris- och säkerhetsenheten leder, styr, samordnar och utvecklar processer för kommunens övergripande säkerhets- och beredskapsarbete.
Kris- och säkerhetsenheten arbetar främst med:
- civilt försvar
- krisberedskap
- samverkan med externa myndigheter och organisationer
- säkerhetsskydd
- personskydd
- intern och extern utbildning
- larm och bevakningstjänster
Kontakta Kris- och säkerhetsenheten
Kulturenheten
Kulturenheten består av verksamheterna:
- folkbibliotek
- kulturskola
- kulturhuset
- turistinformation
- museum och konsthall
- öppen fritidsverksamhet för ungdomar.
Kulturenheten styrs av kulturnämnden.
Näringslivs- och utvecklingskontoret
Näringslivs- och utvecklingskontorets uppdrag är att skapa förutsättningar för utveckling och tillväxt i hela Bollnäs kommun och vänder sig till kommunens invånare, företag, föreningar och offentliga verksamheter.
De övergripande arbetsområdena är:
- starta & driva företag
- mötesplatser och nätverk
- landsbygdsutveckling
- kapital, stöd och bidrag
- destinations- och turismutveckling
- etableringar
- riktade insatser
Personalavdelningen
HR-avdelningen består av Lön Hälsingland och HR-enheten.
HR-enheten arbetar med samordning, utveckling och uppföljning av
kommunövergripande arbetsgivarfrågor och är ett stöd till verksamheten i operativa och strategiska HR-frågor.
Lön Hälsingland ansvarar för utbetalning av löner och arvoden samt hanterar pensionsfrågor och kommunens arbetsmarknadsförsäkringar.
Utvecklingsenheten
Utvecklingsenheten har ett övergripande ansvar att leda arbetet mot kommunfullmäktiges mål.
Utvecklingsenhetens uppdrag är att:
- ta fram politiska underlag och vara ett stöd för förvaltningar, ledning och politik
- bistå med spetskompetens inom politiskt prioriterade områden på övergripande nivå
- tillsammans med kommunledningen utveckla och förbättra kommunens styrning och ledning
- verka i och för koncernen Bollnäs kommun
Enheten består av strateger (inom miljö, folkhälsa och digitalisering), kvalificerad utredare, tillgänglighetssamordnare, kvalitetsutvecklare inom informationsförvaltning, process och projektledare.
Överförmyndarenheten
Överförmyndarenheten kontrollerar hur ställföreträdare (förmyndare, gode män och förvaltare) sköter sina uppdrag.
Syftet med verksamheten är att förhindra rättsförluster för de personer som inte själv kan tillvarata sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person.
Överförmyndarnämnden rekryterar och utbildar ställföreträdare både för ensamkommande barn och för vuxna.
Överförmyndarenheten styrs av överförmyndarnämnden.
Kontakt
Kommunchef
Helena Tillstrand
helena.tillstrand@bollnas.se 0278-251 01
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 25 oktober 2024 kl. 16.11
Tyck till om sidan
Lämna synpunkt eller rapportera fel på sidan till: